آیت اله علوی گرگانی سلام سؤال: الف چنانچه مستحضر هستید یکی از نجاسات کافر است. در بین فقهاء بحث است که آیا اهل کتاب از کفار، پاک هستند یا خیر. طهارت اهل کتاب با فتوای مرحوم آیت الله سید محسن حکیم (قدس سره) تقویت شده و پس از وی این نظر مورد قبول فقهاء قرار گرفت، هر چند برخی از مراجع فعلی در این مسئله احتیاط کرده‌اند. اخیرا مسئله‌ی دیگری در این باب مطرح شده و آن طهارت ذاتی انسان است یعنی این‌که انسان ذاتاً پاک است و ناپاکی در وی امر عرضی است. یکی از فضلاء حوزه علمیه قم، در کتابی با عنوان «طهارت ذاتی انسان» به تفصیل درباره آن بحث کرده است. چند استدلال عمده‌ی ایشان را ذکر می‌کنم: ۱- آیه «ولقد کرمنا بني آدم …» می‌رساند که مطلق بنی آدم پاک و طاهرند؛ ۲- آیه «انما المشركون نجس» به ناپاکی درونی مشرکان دلالت می‌کند نه ناپاکی بدنی آن‌ها. مرحوم علامه‌ی طباطبائی می‌گوید: این پلیدی، غیر از نجاست فقهی است. علاوه بر آن ائمه اطهار (علیهم‌السلام) و اصحاب آنان هیچکدام از این آیه برای اثبات نجاست کفار استفاده نکرده‌اند». ۳- در روایات علت پرهیز و دوری کردن از غیر مسلمان چنین ذکر شده است: چون آنها مسائل طهارت را رعایت نمی‌کنند و در ظرف‌ها و غذاهای آن‌ها شراب و گوشت خوک استفاده می‌شود. با توجه به همین دلایل است که یکی از فقهاء (آقای محمدابراهیم جناتی) چنین نظر داده است: «غیر مسلمانان از هر نوع و قسمی که باشند (اهل کتاب، مشرکین، ملحدین) ذاتاً و از نظر جسمی و بدنی پاک هستند و اگر چیزهایی که در نظر مسلمانان نجس می‌باشند اجتناب کنند نجاست عرضی هم ندارند». نظر و تأمل حضرت‌عالی چیست؟ ب: ۱ـ اگر کسى با زن شوهردار زنا کند، ازدواج با آن زن بعد از طلاق یا فوت شوهرش چه صورت دارد؟ ۲ـ آیا فرقى بین دخول در قُبل و دُبر هست؟ ۳ـ آیا صورت علم به مسأله و جهل به آن تفاوتى دارد؟ ۴ـ اگر ازدواج صورت بگیرد و صاحب اولاد شوند، حکم چیست؟ سپاس و تشکر از عنایت حضرتعالی التماس دعای خیر

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

الف: ما قائل به نجاست ظاهری مشرکین هستیم و آیه انما المشرکین نجس دلالت بر نجاست باطنی ندارد بلکه به ظهور آن اخذ می شود و روایات دال بر لزوم شستن دست هنگام مصافحه با آنها دارد و عدم هم غذا شدن با آنها و مصافحه با آنها دارد و شهرت فقهاء نیز موید آن می باشد.

ب:۱_ به همدیگر حرام ابدی شده و ازدواج با او مطلقا حرام است.

۲_ فرقی بین نزدیکی از قبل و دبر نیست.

۳- در صورت علم به مسئله به مجرد عقد به هم حرام ابدی خواهند شد ولی در صورت جهل به مسئله چنانچه نزدیکی کنند حرمت ابدی خواهد بود.

۴_حکم ولد الزنا را دارد مگر بعد از انعقاد نطفه مسئله را بفهمند که بعید نیست حکم ولد شبهه را پیدا کند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن