امروزه صندوق های قرض الحسنه ای بین فامیل، همسایه ها، کارمندان، اصناف مختلف ایجاد میشود و افراد هفتگی، ماهانه و یا … مبلغی را پرداخت میکنند و مسول صندوق به صورت قرعه کشی به یکی از اعضا پول جمع شده را به عنوان قرض پرداخت میکند؛ سوالاتی در این خصوص مطرح است لطفا پاسخ اینها را بفرمایید. ۱- اصل این نوع وام دادن به یکدیگر در صورتی چیز اضافه ای به غیر از آنچه خود فرد پرداخت کرده دریافت نکند چه حکمی دارد؟ ۲- در صورتی که شرط شود کسانی که قرعه به نام آنها می افتد و قرض را دریافت میکنند باید مبلغی به عنوان کارمزد و اجرت بابت حق الزحمه فردی که مسولیت کارهای صندوق را به عهده دارد بپردازد حکم آن چیست و در صورتی که اشکال دارد راهکار شرعی برای دریافت آن هست؟ ۳- اگر شرط شود مسول صندوق اولین شخصی باشد که وام را دریافت میکند چه حکمی دارد؟ ۴- اگر شرط شود به صورت پلکانی کسانی که زودتر نامشان در قرعه کشی انتخاب میشود و قرض را دریافت میکنند بیشتر از کسانی که دیرتر قرض دریافت میکنند بپردازند این شرط چه حکمی دارد؟(تا جبران تورم نسبت به افرادی که دیرتر وام دریافت میکنند بشود چون ممکن است فردی یکسال بعد وام را دریافت کند) ۵- آیا به مبالغی که فرد پرداخت میکند تا نوبت او شود و وام دریافت کند سرسال خمسی، خمس تعلق میگیرد؟

پاسخ استفتاء شما : ۱_ اگر وام در قالب قرض الحسنه باشد و مبلغی به عنوان سود دریافت نشود مانعی ندارد و اصل وام نیز به ملکیت افرادی که ان را پرداخته اند بر می گردد.
۲_ اگر حقیقتا کارمزد باشد و مسئول صندوق بابت اداره این صندوقها متحمل هزینه و زحماتی شود (که عرفا دارای ارزش است) و به مقدار اجرت و هزینه دریافت شود مانعی ندارد ولی اگر سود وام باشد ربا و حرام است.
۳_ در صورت توافق شرعا مانعی ندارد.
۴_ اگر مبلغ اضافه به عنوان سود وام دریافتی پرداخت شود حرام است ولی اگر شرط شود که افرادی که وام را دریافت میکنند از ماه بعد بابت سهمیه خود مبلغی بیشتر به عنوان هدیه به فردی که قرعه به نام او در می آید بدهند و مورد توافق قرار گیرد مانعی ندارد و بهتر است این شرط برای همه افراد باشد تا شبهه ان برطرف شود مثلا شرط شود که هر سه ماه یک بار مبلغی که همگی پرداخت میکنند کمی اضافه تر شود تا هیچ شبهه ای در کار نباشد.
۵_اگر به عنوان هدیه پرداخت شود خمس ندارد .

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن