باسمه تعالی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید محمدعلی علوی حسینی گرگانی (دامت برکاته) سلامٌ علیکم؛ همان طور که معظم له مستحضر هستید فلسطین، حادثه تمام دنیای اسلام است و صهیونیسم خطری برای همه مسلمانان. ادامه حیات جهان اسلام به این وابسته است که خود را برای دفع این خطر آماده سازد و ریشه آن را بسوزاند. این وظیفه امروز و فردای دنیای اسلام است که حادثه فلسطین را در خود زنده و تازه نگهدارد. این مولود نامیمون استعمار ریشه همه مشکلات حال حاضر دنیای اسلام است که دارالحرب بودن رژیم صهیونیستی در مقابل دارالاسلام مورد اجماع اکثر علمای اسلام است، البته به نظر در کنار جهاد ابتدایی و دفاعی جهاد سومی نیز بتوان متصور شد و آن «جهاد ذبّی» که به معنای جهاد دفاعی در برابر مسائل دینی است و یکی از مصادیق مقاومت است که در جایی است که بر اساس اسلام خوف بشود و خوف پیدا کند که دین در خطر است چه در منطقه خود انسان و چه در مناطق دیگر بر اساس ادلّه، هر انسانی که تمکن دارد و می تواند با دشمن مقابله کند بر او واجب است که چنین کاری را انجام بدهد. جهاد ابتدایی، واجب کفایی است؛ اما در غیر این مورد یعنی جهاد دفاعی و جهاد ذبّی که اظهر مصادیق دفاع هم هست، واجب عینی است و در بحث وجوب دفاع عام مشروع یعنی دفاع از سرزمین و مسلمانان نیز می توان آن را مطرح کرد. بنابراین، تنها جنگ با اسرائیل دفاع نیست، بلکه هر نوع حمایت مالی، سیاسی از فلسطین، حتی تظاهرات و…برای اعلام نفرت از اسرائیل، مصداق دفاع از فلسطین می باشد. بحث دیگر وجوب تحریم تعامل و مقابله با این رژیم غاصب از سوی فقهاء و مراجع شیعی و اهل سنت بیش از پیش نیاز است؛ لذا در این جا دو مقوله داریم یک بحث جهاد و امکان سنجی آن و بحث دیگر تعامل با رژیم صهیونیستی است، لذا خواهشمند است به سئوالات ذیل در مورد این رژیم به تفصیل پاسخ دهید: ۱- آیا جهاد ابتدایی یا دفاعی و ذبّی با این رژیم توسط مسلمین اکنون قابل تصوّر است؟ ۲- آیا دفاع از فلسطین را مصداق دفاع عام مشروع می توان دانست؟ ۳- ماهیّت این دفاع را تشریح کرده و بفرمائید به چه نحو جهاد و مقابله با این رژیم قابل امکان است؟ ۴- نظر صریح خود را در مورد هرگونه تعامل با رژیم اشغالگر اسرائیل و جنبه های آن بیان فرمائید؟ با تشکر فراوان – الأحقر: حامد رستمی نجف آبادی
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :
۱_ جهاد به دو صورت قابل تصور است جهاد ابتدایی و دفاعی و جهادی به نام ذبی نداریم و مبارزه با سلطه اسرائیل از باب ضرورت مقاومت در مقابل دشمن با تشخیص حاکم شرع است و از طرق مختلف می باشد و معنای آن اعم از جهاد اصطلاحی است و اگر موجب مبارزه مسلحانه شود نوعی جهاد دفاعی است.
۲_ مصداق مقاومت در برابر دشمن اسلام است و منوط به تسخیص حاکم شرع است و اگر منجر به جهاد مسلحانه شود نوعی جهاد دفاعی است.
۳_اگر جهاد مسلحانه و با اجازه حاکم شرع باشد جهاد دفاعی است و اگر به انحاء دیگر باشد نوعی مقاومت است که با تشخیص حاکم شرع می باشد و اصطلاج جهاد بر ان صدق نمیکند.
۴_ هر گونه تعامل با رژیم اسرائیل و شرکتهای وابسته به اسرائیل حرام است.