با سلام و عرض ادب و احترام از نظر حضرتعالی در صحیحه هشام بن سالم(محمد بن الحسن بِإِسْنَادِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ: كُلُ مَا كَانَ فِي الْإِنْسَانِ اثْنَانِ فَفِيهِمَا الدِّيَةُ وَ فِي أَحَدِهِمَا نِصْفُ الدِّيَةِ وَ مَا كَانَ فِيهِ وَاحِدٌ فَفِيهِ الدِّيَةُ. (شیخ حر عاملی، ۱۴۰۹: ۲۹/۲۸۷ ؛ شیخ طوسی، ۱۴۰۷: ۱۰/۲۵۸)) و روایت عبدالله بن سنان(محمد بن الحسن بِإِسْنَادِهِ عَنِ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَا كَانَ فِي الْجَسَدِ مِنْهُ اثْنَانِ فَفِيهِ نِصْفُ الدِّيَةِ مِثْلُ الْيَدَيْنِ وَ الْعَيْنَيْنِ قُلْتُ فَرَجُلٌ فُقِئَتْ عَيْنُهُ قَالَ نِصْفُ الدِّيَةِ قُلْتُ رَجُلٌ قُطِعَتْ يَدُهُ قَالَ فِيهِ نِصْفُ الدِّيَةِ قُلْتُ فَرَجُلٌ ذَهَبَتْ إِحْدَى بَيْضَتَيْهِ قَالَ إِنْ كَانَ الْيَسَارَ فَفِيهَا ثُلُثَا الدِّيَةِ قُلْتُ وَ لِمَ أَ لَيْسَ قُلْتَ مَا كَانَ فِي الْجَسَدِ مِنْهُ اثْنَانِ فَفِيهِ نِصْفُ الدِّيَةِ قَالَ لِأَنَّ الْوَلَدَ مِنَ الْبَيْضَةِ الْيُسْرَى. (شیخ حرعاملی، ۱۴۰۹: ۲۹/۲۸۳ ؛ شیخ طوسی، ۱۴۰۷: ۱۰/۲۵۰ ؛ کلینی، ۱۴۰۷: ۷/۳۱۵)) که به قاعده دیه اعضای یکی و دوتایی معروف شده است، آیا مراد از عضو در این روایات هرگونه اعضا را دربرمیگیرد یا منصرف از اعضای تبعی بوده و تنها اعضای اصلی را شامل میشود؟چنانکه برای مثال میتوان گفت قاعده شامل نوک پستان(به عنوان عضوی که تابعی از پستان است) میشود یا خیر(تنها خود پستان را شامل میشود)؟
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :
مراد از عضو در روایات صرفا اعضای اصلی می باشد.