بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی مدّ ظلّه سلام علیکم با احترام به استحضار می رساند مدتی است حضور بازیگران زن از کشورهای خارجی و بویژه ترکیه در فیلم های سینمایی ایرانی بویژه با هدف تجاری سازی و فروش بیشتر بلیت افزایش داشته و این فیلم ها به عنوان محصول ایرانی و یا محصول مشترک با دیگر کشورها تولید شده و می شوند. این بازیگران زن خارجی مانند ویلما الس، هولیا دیکن و آسیا تاشکین در حالی برای بازی در فیلم های ایرانی انتخاب شده و دعوت به همکاری می شوند که در کشور خودشان بدون حجاب بازی می کنند و تصاویر بدون حجاب و بعضا نیمه عُریان آنان به راحتی در اینترنت و با یک جستجوی ساده قابل مشاهده است. این در حالی است که با توجه به صراحت طرح و فیلمنامه برخی از این پروژه ها در استفاده از بازیگران زن خارجی، باز هم مجوّز و پروانه ساخت این فیلم ها توسط معاونت سینمایی وزارت ارشاد صادر شده و می شود. همچنین پدیده دیگری که این روزها مشاهده می شود، حضور بازیگران زن ایرانی در پروژه های سینمایی کشورهای دیگر است که البته بجز آن دسته از بازیگرانی که کشف حجاب و جلای وطن می کنند، سایر بازیگران تلاش دارند تا با رعایت موازین قانونی در این پروژه های هنری حاضر باشند. اکنون و با توجه به این نکات، خواهشمند است پاسخ شرعی این پرسش ها را مطرح فرمایید: یک . با توجه به بی حجاب بودن مطلق این بازیگران زن خارجی، استفاده از سیمای موقّت حجاب برای آنان در فیلم های ایرانی چه حُکمی دارد و آیا این امر موجب وهن حجاب نیست؟ دو . بازی بی حجاب این بازیگران در فیلم های ایرانی چه حُکمی دارد و آیا دعوت از آنان برای بازی در فیلم های ایرانی جایز است؟ سه . مشاهده فیلم های ایرانی که بازیگران زن خارجی بی حجاب در آن ها بازی می کنند چه حُکمی دارد؟ چهار . حضور بازیگران زن ایرانی در فیلم های سینمایی خارجی با رعایت قوانین و مقررات ایران چه حُکمی دارد؟ پنج . توصیه های عُامّ حضرتعالی درباره این موضوع چیست؟ ان شاء الله پروردگار متعال جلّ و علا سایه مبارک آن مرجع عالیمقام را بر سر همگان مستدام دارد. با تجدید احترام حسن شیخ حایری شهریور ماه ۱۳۹۹/ محرم الحرام ۱۴۴۲
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :
۱_ چنانچه این بازیگران در کشورهای خود در نقشهای زننده و مستهجن مکررا حضور دارند و عملا حضور آنها در فیلمهای ایرانی موجب ترویج بی بندو باری در جامعه اسلامی می شود حضور آنها محل اشکال است و تشخیص آن بر عهده عرف جامعه است.
۲_ اگر موجب ترویج بی بندو باری در جامعه شود جایز نیست و تشخیص آن بر عهده عرف جامعه است.
۳_ اگر به صورت زننده ظاهر شوند و حضور آنها موجب ترویج بی بندو باری در جامعه شود یا در نقشهایی به صورت بی حجاب ظاهر شوند که عملا خلاف عفت عمومی و یا ترویج منکرات باشدجایز نیست.
۴_ اگر با رعایت موازین شرعی و قانونی باشد و در نقشهایی که خلاف عفت و شرع است حضور پیدا نکنند، مانعی ندارد.