سلام علیکم با تشکر از پاسخ راهگشایتان. ۱. با توجه به این که فرمودید پول گرفتن، موجب کم شدن اخلاص و بیرغبتی دعاکننده میشود، پس کراهت دارد، آیا پول گرفتن برای نماز و روزه استیجاری، که همیشه همراه با عدم رغبت و فقط از سر نیاز به پولش هست، کراهت دارد؟ ۲. با توجه به جواب شما که فرمودید چون پول گرفتن برای دعا کردن در سیره اهل بیت علیهم السلام نیست، پس مکروه است، آیا میتوان نتیجه گرفت پول گرفتن برای نماز و روزهی استیجاری ـ که آن هم در سیره اهل بیت علیهم السلام نیست ـ نیز کراهت دارد؟ با تشکر مجدد مربوط به سوال (۵۲۸۹)
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :
کسانیکه به علما و بزرگان مراجعه میکنند برای گرفتن دعا این اعتقاد را دارند که آنها اهل ایمان و ارتباط با پرودگار و انسانهای وارسته ای هستند که از مادیات به دور هستند لذا دعای آنها اثر دارد و درخواست پول توسط آنان این اعتقادات را کم رنگ تر میکند لذا کراهت دارد ولی کسی که برای نماز و روزه دیگری را اجیر میکند هدفش صرفا انجام وظیفه الهی توسط ان فرد است و لزوما اعتقاد به شخص اجیر ندارد لذا درخواست پول با توجه به سختی کار موجب بی اعتقادی مردم به علما و دین نمی شود.