این موارد برخی از حقوقی هستند که شهید اول برای مادر قائل شدند سفر مباح و حتی سفر مستحب بدون اجازه (پدر و مادر) حرام است. فرمان‌برداری ایشان در هر کاری اگر چه در امر مشکوک و مشتبه (البته اگر منجر به معصیت خدا نشود) واجب است.اگر وقت نماز فرا رسیده باشد و (پدر و مادر) انجام کاری را از فرزند بخواهند باید نمازش را به تاخیر اندازد.اختیار منع فرزند از جهاد کفائی را دارند. همچنین نفقه پدر و مادر در صورت عدم استطاعت مالی بر عهده فرزند است۱.با توجه به این که دیگر رابطه ی خونی وجود ندارد آیا این حقوق برای مادرخوانده نیز ساری و جاری است ؟ ۲.نظر آیت علوی گرگانی در این باب چیست ؟یا در قانون ، مادر در هیچ فرضی نمی‌تواند ولل خاص طفل باشد و حق ولایت در حد آزادی و اختیارات ولّی قهری را داشته باشد.حالا در صورتیکه طفل، پدر یا جد پدری نداشته باشه در این صورت مادر می ‌تواند طبق مقررات قانون مدنی، فقط به عنوان قیّم، البته تحت شرایط قانونی، تعیین شود۳. آیا مادرخوانده هم می تواند عنوان قیم را در این فرض داشته باشد؟ نگهداري و مراقبت، شامل نظافت و تغذيه طفل ، تربيت وی که شامل آموزش آداب و رسوم اجتماعي،‌ مذهبي و فرهنگي و پرورش استعدادهاست و مادر بلحاظ ویژگیهای خدادادی، نقش مهمتری از این جهت بر عهده دارد ۴. آیا مادرخوانده نسبت به این امور وظایفی دارد و یا خیر نیز ؟ ۵.می تواند به خاطر این موارد حق دریافت اجرت المثل و نفقه را دارد؟ یا صرف احسان به شمار می آید۶.آیا این امر مشابه فرزندخواندگی است و احکام فرزندخواندگی در این باب نیز می تواند جاری باشد؟

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

۱_احکام مذکور برای مادر برای مادر خوانده جاری نیست مگر در حد عرف اخلاقی و اجتماعی

۲_ مادر ولی قهری شرعی نیست ولی با اجازه حاکم شرع می‌تواند قیمومیت فرزند را بر عهده بگیرد.

۳_ مادر خوانده با اجازه حاکم شرع می‌تواند قیمومیت فرزند را بر عهده بگیرد.

۴ و ۵ وظایف شرعی مادر خوانده نسبت به فرزند وظیفه ذاتی اولی نیست ولی از باب احسان می‌تواند در چهارچوب احکام شرعی انجام خدمات کند و می‌تواند از ابتدا درخواست اجرت المثل کند.

۶_ فرزند خواندگی احکام خاص خود را دارد و مادر خوانده شرعا احکام اولیه مادر را ندارد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن