با سلام و احترام با توجه به روایات زیر لطفا جواب بفرمایید. ۲۳۱۲۸- مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع يَكُونُ لِي عَلَى الرَّجُلِ دَرَاهِمُ- فَيَقُولُ أَخِّرْنِي بِهَا وَ أَنَا أُرْبِحُكَ- فَأَبِيعُهُ جُبَّةً تُقَوَّمُ عَلَيَّ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ بِعَشَرَةِ آلَافِ دِرْهَمٍ- أَوْ قَالَ بِعِشْرِينَ أَلْفاً وَ أُؤَخِّرُهُ بِالْمَالِ قَالَ لَا بَأْسَ. ۲۳۱۲۹- عَنْ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ عُتْبَةَ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنِ الرَّجُلِ يُرِيدُ أَنْ أُعَيِّنَهُ الْمَالَ- أَوْ يَكُونُ لِي عَلَيْهِ مَالٌ قَبْلَ ذَلِكَ- فَيَطْلُبُ مِنِّي مَالًا أَزِيدُهُ عَلَى مَالِيَ الَّذِي لِي عَلَيْهِ- أَ يَسْتَقِيمُ أَنْ أَزِيدَهُ مَالًا وَ أَبِيعَهُ لُؤْلُؤَةً تَسْوَى مِائَةَ دِرْهَمٍ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ- فَأَقُولَ أَبِيعُكَ هَذِهِ اللُّؤْلُؤَةَ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ- عَلَى أَنْ أُؤَخِّرَكَ بِثَمَنِهَا وَ بِمَالِي عَلَيْكَ- كَذَا وَ كَذَا شَهْراً قَالَ لَا بَأْسَ. ۲۳۱۳۰- ۶- وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا ع الرَّجُلُ يَكُونُ لَهُ الْمَالُ- فَيَدْخُلُ عَلَى صَاحِبِهِ يَبِيعُهُ لُؤْلُؤَةً- تَسْوَى مِائَةَ دِرْهَمٍ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ- وَ يُؤَخِّرُ عَنْهُ الْمَالَ إِلَى وَقْتٍ قَالَ لَا بَأْسَ بِهِ- قَدْ أَمَرَنِي أَبِي فَفَعَلْتُ ذَلِكَ- وَ زَعَمَ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا الْحَسَنِ ع عَنْهَا فَقَالَ مِثْلَ ذَلِكَ. یکی از معضلات در معاملات تاخیر بدهکار در پرداخت بدهی است که گاهی در اثر اعسار است که فقه و قانون برای اعسار شرائط خاصی در نظر گرفته است. گاهی معسر نیست ولی فعلا نمی تواند بدهی را بدهد چون سرمایه اش ناقص می شود. تمدید بدهی ها با زیاده هم ربای جاهلی و حرام است.حال در مواردی نیاز هست که بدهی با زیاده بر اساس توافق طرفین تمدید شود.که بر اساس روایاتی که در منابع شیعه بیان شده که بالا سه نمونه از ان ذکر شد اهل بیت علیهم السلام راهکاری برای این حل این معضل ارائه نموده اند. حال سوال این است که اولا این روایات مورد تایید حضرت آقا هست یا خیر؟اگر نیست دلیل چیست؟ ثانیا آیا از نظر شرعی این راهکار را صحیح می دانید و می شود از این روایات راهکار را استخراج و در عصر حاضر هم اجرایی نمود؟ با توجه به اینکه این استفتا می تواند راهگشای این مشکل برای بحث معاملات حاضر باشد لطفا مستندا پاسخ داده شود. و اگر این راهکار ها صحیح نیست راهکار دیگری برای تمدید مهلت بدهی با زیاده به نظر حضرت آقا صحیح است بفرمایید. با تشکر از عنایت شما.

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

این سه روایت مورد تأیید است و میتوان از این طریق شرعی برای استمهال دیون و دریافت اضافه مبلغ استفاده نمود به این معنا که فرد طلبکار در قبال مهلت دادن به بدهکار کالایی را به مبلغ بالاتری به او بفروشد و در سررسید تعیین شده پول آن کالا را با مبلغ بدهی خود از بدهکار بگیرد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن