با عرض سلام و التماس دعا پدر و مادر اینجانبان (فرزندان اناث) در حدود پنجاه سال قبل ملکی را به برادرانمان (فرزندان ذکور) واگذارنموده و به تصرف ایشان درآوردند که از آن موقع تا کنون نیز از آن استفاده می‌نمایند. چند سال بعد (سال ۱۳۶۰) مرحورم پدرم یک باب منزل نیز برای فرزندان اناث خریداری و نیم دانگ از آن را به هر یک از ایشان هبه نموده و ضمن اخذ وکالت از ایشان برای تنظیم سند رسمی قرار بر این بوده که اقدام به اخذ سند تفکیکی برای هر یک از فرزندان اناث نیز بنمایند ولی ولی ملک مزبور را هیچ گاه به تصرف ایشان در نیاورده تا پایان عمر که به رحمت ایزدی شتافتند. از آنجا که آن مرحومین تا زمان فوت (۲/۶ و۱۱/۶/۱۴۰۰) اقدام به اخذ سند ننمودند، ورثه اناث (دختران) پس از فوت ایشان و به استناد اسناد موجود اقدام به اخذ سند تفکیکی از طریق اداره محترم ثبت نمودند و سند رسمی در خصوص نیم دانگ از ملک مذکور برای هر یک از دختران صادر گردید. حال با توجه به مطالب فوق: ۱- آیا اجرت المثل ایام تصرف گذشته نیز به ایشان تعلق می‌گیرد و آیا ورثه اناث (دختران) می‌توانند اجرت المثل ایام تصرف آن مرحوم و مرحومه را از ورثه ذکور مطالبه نمایند یا خیر؟ ۲- احد از فرزندان ذکور تمامی اموالش را با یک هبه نامه عادی بدون تاریخ و شماره به صورت صوری به آن مرحومین (پدر و مادر) منتقل نموده بوده (بدون آنکه به تصرف یا اقباض ایشان درآورد) و در تاریخ ۲۱/۱۰/۹۸ – قبل از فوق پدر و مادر – دار فانی را وداع نموده است. حال صرف نظر از صوری بودن عقد هبه و مجهول بودن تاریخ وقوع آن و یا اصل تحقق آن، با توجه به اینکه شرعاً و قانون پدر و مادر از فرزند خویش ارث می‌برند، آیا در فرض مذکور در بالا، و با توجه به اینکه مال موهوبه هرگز به تصرف پدر و مادر مرحوم در نیامده است، آیا فرزندان اناث از آن قسمت از اموال فرزند ذکور متوفی – که اکنون در تصرف ورثه ایشان است – نیز ارث می‌برند یا خیر؟ و آیا شرعا هبه نامه که دارای حاجب قانونی می باشد صحیح است یا خیر؟ با تشکر

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

۱- اگر بعد از هبه پدر به پدر و مادر اعلام کرده باشند که راضی به ماندن آنها در این منزل بدون پرداخت اجرت نیستند بعد از فوت ایشان میتوانند اجرت را از اموال آنها بردازند و اما اگر اظهار خاصی نداشته اند و نسبت به تصرف پدر و مادر اظهار نارضایتی نداشته اند حق دریافت اجرت را نیز ندارند.

۲_ اگر هبه به صورت صحیح و شرعی بوده باشد، مال متعلق به پدر و مادر است و فرزندان اناث از این اموال پدر و مادر نیز ارث می برند ولی اگر صوری بوده باشد ارث نمی برند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن