با نام خداضمن سلام و آرزوی قبولی طاعات حضرتعالیلطفاً در صورت امکان به پرسش های زیر پاسخ دهید:۱ـ در صورت ورود زیان توسط پهپاد (پرنده های هدایت پذیر از دور) به ویژه نوع خودمختار آن که کاملاً اتوماتیک بوده و بدون مداخله عامل انسانی کار می کند، مسئول جبران خسارت چه کسی است؟۲ـ از آنجا که پهپاد مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته می شوند، آیا هوش مصنوعی می تواند مانند انسان دارای اراده و اختیار باشد؟ در صورت اجتماع سبب و مباشر (پهپاد) آیا می توان مسئولیت را متوجه پهپاد دانست یا اینکه مانند شیء بی شعور و بی اراده و مباشر ضعیف با آن برخورد می شود؟۳ـ آیا می توان به پهپادی که کاملاً خودمختار و اتوماتیک است، اعطای شخصیت (حقوقی، الکترونیکی) نمود؟۴ـ در صورتی که چند عامل دیگر علاوه بر خود پهپاد در وقوع زیان نقش داشته باشند، چه کسی و چگونه به عنوان مسئول جبران برگزیده می شود؟ آیا می توان همه اسباب را نسبت به میزان دخالت مسئول تلقی نمود؟

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :موا

۱_ چنانچه این نوع وسائل با توجه به برنامه داده شده به آن توسط عامل انسانی کار کند و بر اساس برنامه رفتار کرده و موجب وارد آمدن خسارت شده است عامل انسانی ضامن است لکن اگر بواسطه خرابی وسیله اتوماتیک و یا بدون دخالت هیچگونه عامل انسانی و برنامه ریزی قبلی خسارتی وارد کرده باشد فردی ضامن نخواهد بود.

۲_شی اختراع شده بر پایه هوش مصنوعی دارای اراده و اختیار نیست و اگر عامل انسانی و مسبب اقوی در برنامه ریزی و ایجاد خسارت نقش داشته باشد ضامن است و الا دستگاه ساخته شده بر پایه هوش مصنوعی ضمان ندارد.

۳_ دستگاه اختراع شده بر اساس هوش مصنوعی دارای شخصیت حقوقی نیست.

 

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن