بسمه تعالی با عرض سلام و تحیات الهی سوال : حسب قباله عادی ازدواج موقت ،عقد انقطاعی بمدت ۶ماه با میزان مهریه ۵۰۰سکه طلای تمام بهار آزادی بین زوجین (زوجه باکره میباشد) با شرط ضمن عقد مبنی بر اینکه در اسرع وقت نسبت به ثبت دائم اقدام نمایند،منعقد و جاری میگردد که مراتب موردقبول و تایید زوج و زوجه قرار میگیرد، لکن قبل از انقضای مدت طرفین به اختلاف خورده و زوجه اقدام به اثبات عقد انقطاعی(نکاح موقت ) و مطالبه قسمتی از مهریه به تعداد ۵۰عدد سکه مینماید باتوجه به اینکه طبق ماده ۲۱قانون حمایت از خانواده عقد موقت تابع موازین شرعی و مقررات قانون مدنی می‌باشد و اینکه در سه مورد ثبت نکاح موقت الزامی میباشد که آن موارد ۱.شرط ضمن عقد،۲.توافق طرفین ۳.باردار شدن زوجه میباشند و باعنایت به اینکه طبق موازین شرعی مهر بایستی بین طرفین تاحدی که رفع جهالت شود معلوم و مشخص باشد و اینکه مقاربت منتهی به دخول صورت نگرفته و حداکثر تمتع در حد معاشقه و تقبیل و …بوده است باتوجه به موارد معنونه اظهارنظر بفرمایید: ۱.آیا عقد نکاح موقت بشرح فوق الذکر با شرط ضمن عقد مبنی بر ثبت دائم صحیح می‌باشد یا خیر؟ ۲.آیا زوجه مستحق مهریه میباشدیا خیر؟ درصورت مثبت بودن پاسخ و عدم مدخوله بودن زوجه ،چه میزان از مهریه به وی تعلق میگیرد؟ ۳.آیا بالا بودن تعداد سکه ها(۵۰۰تا) بعنوان مهریه تعیینی عقد نکاح موقت،خدشه یا خللی به صحت عقد وارد مینماید یاخیر؟؟ ۴.اگر چنانچه زوج اقدام به ثبت دائم ننماید و عقد نکاح موقت را نیز بلاتکلیف رها نماید زوجه چه حق و حقوقی داشته و بایستی مطالبه نماید؟؟آیا اساسا حقی برای زوجه موقت متصور هست یا خیر؟

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

۱_ شرط مذکور صحیح است.

۲_ چون دخول صورت نگرفته است زوجه مستحق نصف مهریه است البته اگر این مهریه برای مجموع عقد موقت و دائم تعیین شده باشد باید بر مقدار مهریه تعلق گرفته بابت مدت عقد موقت مصالحه صورت گیرد.

۳_ اگر مهریه تعیین شده برای خصوص عقد موقت است مانعی ندارد و باید نصف آن ( چون مدخوله نبوده است) پرداخت شود و الا باید مصالحه صورت گیرد.

۴_ زوجه میتواند نصف مهریه تعیین شده برای عقد موقت را بگیرد ( اگر برای خصوص عقد موقت بوده است و الا باید مصالحه گردد) و مرد نیز بواسطه عمل نکردن به شرط گناه کرده است.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن