بسم‌الله الرحمن الرحیم محضر مبارک مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی علوي گرگانی دامت برکاته سلام علیکم با عنایت به این‌که عقد وکالت ذاتاً جایز می‌باشد و موکل می‌تواند هروقت بخواهد وکیل را عزل نماید مگر این‌که وکالت وکیل یا عدم عزل او در ضمن عقد لازمی شرط شده باشد، لذا بایستی عقد لازم جداگانه‌ای منعقد شود و در ضمن آن، وکالت وکیل یا عدم عزل وی شرط شود تا لزوم عقد لازم به عقد وکالت هم سرایت کرده و وکیل قابل عزل نباشد. سوال : ۱_ اگر عقد لازمی (اعم از شفاهی یا کتبی) واقعاً و حقیقتاً وجود خارجی نداشته باشد لکن در وکالت‌نامه عنوان ” وکالت بلاعزل ” قید شده باشد، آیا وکیل مزبور قابل عزل خواهد بود یا نه؟ ۲_ آیا صرف امضاء فرم‌های مخصوص وکالت بلاعزل ( بدون این‌که عدم عزل، در ضمن عقد خارج لازم شرط شده باشد) ماهیت عقد جایز و قابل عزل وکالت را تغییر می‌دهد؟ ۳_ در خصوص وکالت در طلاق به شرح فوق که زوج به زوجه اعطاء می‌نماید اگر زوج( موکل ) زوجه (وکیل) را از وکالت مزبور به‌شرح فوق عزل نماید، الف_ آیا چنین عزلی اعتبار دارد؟ ب_ آیا زوجه با وجود عزل از طرف زوج، می‌تواند با وکالت نامه‌ مزبور اقدام به طلاق و مطلقه کردن خود نماید؟ ج_ آیا در صورت اقدام زوجه، چنین طلاقی صحیح و شرعی می‌باشد یا نه؟ اجرکم عندالله

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

۱_ اگر عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی شرط نشود موکل حق عزل وکیل را دارد.

۲_ اگر در ضمن عقد لازمی شرط عدم عزل نگردد به مجرد امضای فرم حق عزل وکیل از موکل ساقط نمی شود.

۳_الف: اگر وکالت طلاق در ضمن عقد نکاح به زن داده شده باشد و قید عدم عزل ذکر گردد حق عزل زوجه را از وکالت در طلاق ندارد و اگر در ضمن عقد لازمی نباشد حق عزل را دارد.

ب: اگر در ضمن عقد لازمی شرط نشود زن حق طلاق ندارد.

ج: اگر مرد قبل از طلاق زوجه او را از وکالت عزل کرده است و عدم عزل وکیل در ضمن عقد لازمی شرط نشده است طلاق باطل خواهد بود.

( لازم به ذکر است که اگر در قانون حکومتی قید شود که تعهداتی که در محضر داده می شود لازم الاجرا خواهد بود (به عنوان حکم حکومتی)طبق حکم حکومتی عمل خواهد شد )

 

 

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن