سلام علیکم . آیا وکیل در عقد بیع ، خیار مجلس دارد ؟ تا جایی که بنده ی حقیر تحقیق کردم( بین شیخ انصاری و شیخ بحرانی ) اختلاف است و منشا اختلاف اینست که اولا وکالت با انجام بیع تمام میشود و خیار ندارد ، دوما وکیل سبب است نه بایع که ( البیعان بالخیار ). ولی در جواب اولی میتوان گفت که الاذن فی شیء الاذن فی لوازمه و این اذن ، انتقال حق معدوم هم نیست ، چون مستعد ایجاد است . در جواب دومی هم میتوان گفت که اگر سبب بمعنای ابزار و فقد اراده است ، در اینصورت انعقاد عقد وکیل حین مستی هم جایز است و همچنین در خواب . حال آنکه اینها به یقین باطل اند .( اگر نگوییم احتیاط بطلان وکالت به سکر است که این احتیاط حکمی و معارض استصحاب است ) .و اگر سبب اراده دارد ، پس خیار هم دارد . ولی نتوانستم به نتیجه برسم . متشکرم

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

در این مسئله باید ملاحظه شود که متعلق وکالت چگونه بوده است اگر وکالت صرفا در انجام عقد بوده است، وکیل حق خیار مجلس ندارد چرا که با انجام عقد وکالت پایان پذیرفته است ولی اگر وکالت در انجام عقد بر اساس مصلحت موکل بوده است( که غالبا نیز اینگونه می باشد) به گونه ای که موکل وکیل را مختار در تصمیم گیری نسبت به معامله و لوازم آن کرده است، لذا وکیل حق خیار فسخ در راستای مصلحت موکل خود را دارد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن