با سلام ممنون میشم جواب بدید . آیا به سهام واقع در بورس خمس تعلق میگیرد ؟ آیا بورس قمار است؟ آیا بورس حرام است؟ حکم شرعی بورس چیست؟ حکم شرعی فعالیت در بورس چیست؟ آیا به سهام عدالت خمس تعلق میگیرد ؟ آیا خرید و فروش سهام بانک ها ایرادی ندارد ؟ آیا خرید و فروش در بورس به شکل بورس بازی بدون اطلاع کافی جایز است ؟ آیا خرید و فروش در بورس به شکل نوسان گیری جایز است ؟ در صورتی که بدانیم در بورس دست پنهانی در کار است که میتواند کم شدن ناگهانی یا افزایش ناگهانی در ارزش سهام ایجاد کند آیا خرید و فروش در بورس اشکالی ندارد ؟ حکم خرید و فروش با کد دیگر افراد در بورس چیست ( مثلا در معاملاتی هر فرد محدودیت خرید دارد ) ؟ آیا خرید یا فروش با قصد کم یا زیاد کردن ارزش سهم اشکال دارد ؟ حکم خرید و فروش اوراق بدهی ، مشارکت ، صکوک ، اجاره ، مضاربه ، منفعت چیست ؟ حکم خرید و فروش صندوق سرمایه گذاری چیست ؟ حکم خرید و فروش در بورس کالا چیست ؟ حکم خرید و فروش ارز ( دلار ، یورو و… ) جهت بالا رفتن ارزش و سود فروش چیست ؟ حکم خرید و نگهداری کالا جهت نگهداری و سود در هنگام فروش چیست ؟ حکم خرید و نگهداری طلا جهت نگهداری و سود در هنگام فروش چیست ؟ حکم خرید و فروش ارز مجازی و ارز رمزی چیست ؟ حکم خرید و فروش بیتکوین چیست ؟ تعریف بانک ربوی و معامله ربوی چیست ؟ حکم سرمایه گذاری و حساب سپرده در بانک به جهت سود چیست ؟

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

فعالیت در بورس و خرید و فروش سهام کارخانجات و شرکت هایی در فعالیتهای مباح دارند اشکال ندارد و به ان خمس هم تعلق میگیرد و به سهام عدالت هم خمس تعلق میگیرد و زمانی که آن را فروختند باید خمس را بپردازند و میتوانند قبل از فروش خمس را محاسبه کرده و پرداخت کنند.

انجام کارهای غیر شرعی برای افرادی که نقش و فعالیت در بورس دارند و موجب تضییع اموال مردم و سهامداران شود جایز نیست ولی اصل فعالیت در بورس را غیر شرعی نمیکند.

خرید و فروش ارز و طلا شرعا مانعی ندارد البته در طلا نباید بیع جنس به جنس با تفاضل و زیاده صورت گیرد.

استفاده از کد بورسی کسانی که توان یا تمایل فعالیت مستقیم در بورس ندارند و قانونا هم منع نشده است با رضایت صاحب کد بورسی اشکال ندارد.

خرید و فروش ارزهای دیچیتال اگر دارای اعتبار بین المللی بوده و مورد حمایت حکومت باشد و مصون از فریب و دغل باشد مانعی ندارد .

خرید و فروش سهام بانکهای قانونی که تحت قوانین حکومتی عمل میکنند اشکال ندارد.

بانک ربوی به بانکی گویند که وامها و قراردادهای ان در قالب عقود شرعی نباشد.

سپرده گذاری در بانکهای ایرانی اگر در قالب عقود شرعی انجام فعالیت شود اشکال ندارد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن