بسم الله الرحمن الرحیم محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دام ظله سلام علیکم با احترام، همانطور که مستحضرید یکی از مشخصات ویروس کرونا این است که افراد حتی بدون داشتن علائم بیماری می توانند ناقل این بیماری باشند و در عین حال تعداد نه چندان کمی از افراد نمی دانند عملا ناقل بیماری هستند یا خیر. بر این اساس پرسش هایی مطرح می شود که خواهشمند است پاسخ فرمایید: یک . با توجه به نکته اشاره شده، ماسک زدن برای افراد چه حُکمی دارد؟ دو . شرکت افراد در اجتماعاتی که فاصله اجتماعی در آن ها رعایت نمی شود چه حُکمی دارد؟ سه . شرکت افراد در اجتماعاتی که فاصله اجتماعی در آن ها رعایت می شود چه حُکمی دارد؟ چهار . اگر کسی اصول بهداشتی را رعایت نکند و سبب انتقال این بیماری به دیگری و یا فوت او شود؛ آیا ضامن است؟ پنج . توصیه های حضرتعالی برای دفع و رفع این بیماری مُسری که دامنگیر بشریت شده است چیست؟ ان شاء الله خداوند متعال جلّ و علا سایه مبارک آن مرجع عالیمقام را بر سر همه ما مستدام بدارد. با تجدید احترام حسن شیخ حایری ۲۷ تیر ۱۳۹۹ مطابق با ۲۵ ذیقعده الحرام ۱۴۴۱

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

۱_ نمیتوان یک حکم واحد برای همه حالات حضور انسان در اجتماع داد لکن به طور کلی در مکان ها و شرایطی که انسان احساس میکند که احتمال سرایت و ابتلا به این ویروس و یا انتقال ویروس به دیگران زیاد است همانند مکانهای سرپوشیده و پر جمعیت و احتمال خطر زیاد است بعید نیست حکم به وجود ماسک زدن بتوان نمود و در غیر این صورت حکم به وجوب مشکل است گر چه رعایت موازین بهداشتی بسیار نیکو و به جا می باشد.

۲_ اگر ظن قوی داشته باشد که خود یا دیگران مبتلا می شوند و ناچار به حضور در ان مکانها نیست، حضور او جایز نیست مگر رعایت مسائل بهداشتی را کرده و ماسک بزند.

۳_ مانعی ندارد

۴_ اگر بداند که فوت دیگران مستند به عدم رعایت او است ضامن می باشد.

۵_ لازم است همه عزیزان به دستورات بهداشتی و پزشکی حتی المقدور عمل نموده و موازین بهداشتی را رعایت کنند تا آسیبی به خود و دیگران وارد نسازند.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن