تعدادى از زوجین به دلایل طبى، بچه‌دار شدنشان به طور طبیعى امکان پذیر نبوده و چه بسا از جنین های منجمد در بانک جنین استفاده می‌کنند. حال سؤالاتى در این زمینه مطرح مى‌شود: ۱. قرار دادن جنین(حاصل از تلقیح تخمک و اسپرم زوجین شرعی) در رحم زن اجنبی دیگر چه حکمی دارد؟ ۲. آیا رضایت زوجین صاحب جنین معتبر است؟ ۳. در صورت مرگ زوجین صاحب جنین، جلب رضایت وراث لازم است؟ ۴. دریافت وجه در قبال اهدای آن جنین، چه حکمی دارد؟ ۵. پس از تولد، والدین حقیقی نورزاد چه کسانی هستند؟ ۶. اگر نوزاد بعد از تقسیم ارث والدینش متولد شود، تکلیف ارث او چه می‌شود؟ ۷. وضعیت محرمیت، حضانت، ولایت و نفقه این کودک چگونه خواهد بود؟

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

۱_این کار جایز نیست.

۲_ با توجه به حرمت اصل عمل رضایت و عدم رضایت زوجین نقشی در حکم ندارد.

۳_ اصل عمل جایز نیست لذا رضایت ورثه معتبر نیست.

۴_اگر اصل عمل جایز باشد دریافت وجه هم مانعی ندارد ولی اصل عمل دارای اشکال است.

۵_ صاحب اسپرم و تخمک والدین آن نوزاد خواهند بود.

۶_اگر در زمان تقسیم ارث نطفه او منعقد شده باشد و در رحم قرار داده شده است باید سهم او را ورثه از مال خود ۰ به نسبت سهم الارث خود )جدا کرده و بپردازند.

۷_این فرزند به صاحب اسپرم و صاحب تخمک به عنوان پدر و مادر محرم است و به فرزندان آن دو نفر نیز محرم است و به صاحب رحم هم به عنوان مادر رضاعی محرم است و کسانی که از این مادر شیر خورده اند به عنوان برادر و خواهر رضاعی به این فرزند محرم هستند و حضانت و نفقه بر عهده صاحب اسپرم و صاحب تخمک است و ولایت او هم برای صاحب اسپرم است.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن