دشنام و اهانت به مراجع تقلید، فقهاء و علمای دین چه حکمی دارد و مجازات آن چیست؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: حرام است و تعزیر دارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: حرام است و تعزیر دارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نظر مجتهد بر طبق ادلّه شرعیّه را فتوا می گویند ولی حکم آن است که به مقتضیات زمان، مجتهد مبسوط الید حکمی را انشاء می کند که بر همه افراد حتّی مجتهدین دیگر هم واجب است که عمل نمایند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: احتیاط مستحب همراه فتوا صادر می شود و مقلّد در آن مسئله حقّ رجوع به دیگری را ندارد. در احتیاط واجب، مجتهد فتوا نداده و فقط احتیاط کرده و می توان در آن مسئله به مرجع دیگری رجوع کرد. «جایز نیست» عبارت دیگر «حرام است»
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اجتهاد به معنای سعی و تلاش برای بدست آوردن حکم شرعی از طریقی که شارع اجازه داده، می باشد. تشخیص موضوع با مکلّف است الّا موضوعاتی که مستنبط است یعنی شارع برای آن شرایطی قرار داده است و نیاز است که برای حدود و ثغور
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: «افضل» و «ینبغی» به معنای استحباب است و «عمل به رجاء» یا «رجاء مطلوبیّت» به معنای عمل به قصد مطلوب بودن آن در نزد شارع است و همچنین بین «عدم جواز» و «حرام» در عمل فرقی نیست.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: «لا اشکال فیه» فتوی است لکن باقی واژه ها تردید در مطلب است ولی چه بسا در مواقع مختلف معانی مختلف بدهد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: «الاقوی ذلک» فتوی است و «لایبعد» شبیه به فتوی است و باقی الفاظ، احتیاط وجوبی است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر در کنار احوط لزومی فتوایی نباشد دلیل بر این است که این احتیاط باید عمل شود و عبارت افضل هم دلالت بر استحباب می کند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در بیشتر موارد تفاوت نمی کند.