دقيقا نمىدانيم در چه مسائلى بين فقهاى اسلام اختلاف نظر است تا به اعلم رجوع شود؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر احراز مجتهد اعلم عرفا ممکن نیست، با فرض مذكور تقليد از مجتهد جايزالتقليد اشكال ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر احراز مجتهد اعلم عرفا ممکن نیست، با فرض مذكور تقليد از مجتهد جايزالتقليد اشكال ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: تبعيض در صورتى جايز است كه در حال حيات مجتهدى در مسئلهاى به فتواى او عمل كرده باشد و با اجازه مجتهد حىّ بعدى باقى بر ميت مانده باشد اما اگر در حال حيات آن مجتهد به آن مسئله عمل نكرده و يا عمل كرده
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: چون قائل به جواز بقاء بر ميت هستيم، لذا رجوع به حىّ غير اعلم در بعضى از مسائل هم جايز است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر در دو عمل متفاوت باشد اشكال ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: تبعیض در تقلید جایز است ولی اینکه بشود به فتوای جمعی عمل نمود خالی از اشکال نیست و توابعی دارد که به صلاح نیست.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: با فرض اینکه ما تبعیض در تقلید را جایز می دانیم اگر در مسأله ای احتمال اعلمیّت بکر از زید اقوی باشد احتیاط آن است که در آن مسأله از او تقلید کند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نسبت به یک عمل تبعیض صحیح نیست لکن اگر مرجعی حکم به احتیاط وجوبی کند می تواند در آن مسأله به دیگری رجوع کند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: تبعیض در تقلید از دو مجتهد مساوی اشکال ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: تقلید از دو مجتهد مساوی در مسائل مختلف به این صورت که در بعضی مسائل از یک مجتهد و در بعضی دیگر از مجتهد دیگر تقلید کند، جایز است، و اگر احراز شود مجتهدی در مسأله ای از مجتهدان ديگر اعلم است باید در آن
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: تقلید در مسائل مختلف از چند مرجع مساوی اشکال ندارد ـ به این معنی که بخواهد در هر باب یا چند باب فقهی از یک مرجع تقلید کند ـ و اگر احراز شود مجتهدی در مسأله ای از مجتهدان ديگر اعلم است بنابر احوط باید