ضمن عرض سلام و احترام خدمت مرجع عالیقدر حضرت آیت اللّه العظمی علوی گرگانی مستدعی است صرف نظر از مقررات جاریه راهنمایی و رانندگی و با تاکید بر مبانی فقهی، جهات شرعی منع یا تجویز نفسِ سوارکاری و رانندگی توسط زنان بر اسب یا وسائط نقلیه من جمله خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه در مرئی و منظر عموم و با شرط رعایت حجاب شرعی اعلام فرمایید، همچنین خواهشمند است حکم اولیه یا ثانویه و تعیین حکم واقعی و ظاهری را نیز به نحو تحلیلی تشریح فرمایید. با تقدیم احترام شایسته

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

آنچه که از روایات متعدد مستفاد می شود اهمیت شارع مقدس به مسئله حیا و عفت است و هر گونه رفتاری که در عرف متدینین و متشرعین خلاف عفت باشد ( حتی اگر فی ذاته حرام هم نباشد) به عنوان ثانوی اجتماعی باید ترک گردد و در زمینه سوار شدن بر مرکب همانند دوچرخه و موتور و اسب  روایتی دال بر نهی صریح آن و دوری اینگونه زنان از سنت و رویه نبوی وجود دارد و روایات دیگری هم دال بر ممدوحیت عدم حضور زن در اجتماع و مستور بودن آنها در اجتماع وجود دارد که موید می باشد.

ضمن اینکه طبیعت دوچرخه سواری و موتورسیکلت سواری اقتضای کم اهمیت شدن حفط حجاب ( مخصوصا حجاب کاملی که در اسلام توصیه و تأکید شده است ) را دارد کما اینکه در حال حاضر هم بسیاری از زنان جامعه ما متأسفانه بواسطه برخی تهاجمات فرهنگی و عدم تربیت صحیح اسلامی نسبت به خفظ حجاب کامل خود سهل انگاری میکنند ( که در جامعه مشهود است)

لذا با توجه به روح حاکم بر اسلام و تأکید شارع بر عفت بانوان و مذمت حضور آشکار زنان در جامعه حتی با حجاب ظاهری حکم به جواز دوچرخه سواری و موتورسواری در ملأ عام نمی شود و مشکل است لذا ما اجازه این عمل را به عنوان حکم ثانوی نمیدهیم. البته دوچرخه سواری و موتورسواری بانوان در فضاهای مختص به بانوان بدون جضور نامحرم منع شرعی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن