درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

سلام و درود من به دعوت دوستی وارد بازاری شدم که در آن معاملات خرید و فروش خودرو انجام می شود اما با این تفاوت که خودرویی مشخص در نمایشگاه وجود دارد .طرفین معامله بر روی مبلغی مشخص توافق می کنند.طرف اول یعنی خریدار برای خرید خودرو بخشی از قیمت را به عنوان بیعانه به نمایشگاه دار پرداخت می کند و طرف دوم یعنی فروشنده هم جهت فروش مبلغی به عنوان بیعانه پرداخت می کند تا زیر تعهد خود نزند اگر چند روز بعد قیمت افزایش پیدا کرد خریدار سود می کند و فروشنده ضرر و نمایشگاه دار مبلغ از بیعانه فروشنده کم و به خریدار می هد.حال اگر خریدار قصد کند که ماشین را تحویل بگیرد کل مبلغ را به نمایشگاه دار می دهد و ماشین را تحویل می گیرد.سوال این بود که ایا سود و زیانی که طرفین معامله بدست می آورند شرعی است یا خیر؟ ممنون

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : این نوع سود و زیان و دریافت اینگونه پولها از این طریق وجه شرعی ندارد.

مشاهده کامل

محضرحضرت ایت الله العظمی علوی گرگانی مدظله العالی سلام علیکم . احترام باستحضار میرساند شرکتی فعال در زمینه اقتصادی و ابخیزداری تقاضای سرمایه پذیری کرده بدینصورت که از سرمایه گذاران سکه واقعی میگیرد وطی یک زمان شش یا یکساله به انها همان سکه را به اضافه سود عملیات از این سرمایه گذاری را پرداخت وتسویه میکند برای مثال تعداد ۵۰ سکه طلا دریافت و بعد از یکسال تعداد یکصد وبیست سکه طلا پرداخت میکند واصل سرمایه و درصدی از سود حاصله را تضمین یا صلح مینماید ایا این روش سرمایه گذاری ودریافت سود شرعا مجاز میباشد یا خیر// والسلام

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر در قالب این قرارداد شرط شود که هر مقدار سود که حاصل شد محاسبه به قیمت روز سکه شود و عامل، سکه تحویل مالک دهد مانعی ندارد ولی اگر عامل ( شرکت سرمایه گذار) مکلف به پرداخت آن مقدار سکه اضافه بر اصل

مشاهده کامل

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی) در کتب فقهی* راجع به بیع نقد و نسیه چنین آمده است: « لو‏‎ ‎‏اشترط البائع فی بیعه علی المشتری أن یبیعه منه بعد شرائه ، أو شرط المشتری‏‎ ‎‏علی البائع أن یشتریه منه ، لم یصحّ….» با توجه به مضمون این مساله که در کتب فقهی متعدد از جانب فقهای عظام مطرح شده است سئوالاتی پیرامون این مساله در بازارهای مالی مطرح شده است لطفا به مسائل زیر پاسخ فرمایید: ۱. آیا حکم عدم صحت بیع نسیه ای که بیع دوم در آن شرط شده است، اختصاص به بیع شخصی (عین معین) دارد یا در بیع کلی هم جاری است؟ ۲. آیا حکم عدم صحت، اختصاص به اندراج بیع نقد و نسیه در یکدیگر دارد یا چنانچه هر دو عقد، نقد یا هر دو نسیه باشد نیز محکوم به عدم صحت است؟ ۳. آیا حکم عدم صحت، اختصاص به اندراج دو عقد بیع در یکدیگر دارد یا چنانچه عقود دیگر مانند اجاره در ضمن عقد بیع شرط شود نیز محکوم به عدم صحت است؟ (مثلا شخصی خانه ای را می فروشد به شرطی که خریدار همان خانه را به او اجاره دهد.) ۴. چنانچه مشتری شرط کند که تا مدت معینی حق دارد کالای خریداری شده را به بایع بفروشد و بایع در صورت اعمال حق توسط مشتری، ملزم به خرید باشد حکم عقد چیست؟  

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ اختصاص به بیع عین معین دارد. ۲_این حکم کلی است و شامل موردی که هر دو نقد و یا نسیه باشد و یا یکی نقد و دیگری نسیه باشد می شود مگر به قصد فرار از ربا باشد و قصد جدی در آن

مشاهده کامل

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دام ظله العالی سلام علیکم خرید و فروش اسکناس نو و پول های خرد که جهت استفاده برخی مشاغل نیاز است و همچنین در دادن عیدی و … استفاده میشود و مبلغی بیشتر از خود اسکناس دریافت میشود چه حکمی دارد ؟ از خداوند طول به همراه سلامتی را برایتان خواستگارم

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر دارای غرض عقلایی باشد مانعی ندارد مثلا فردی اسکناس نو را در مقابل اسکناس کهنه به مبلغی بیشتر بخرد و یا پول خرد را به مبلغی بیشتر با پول درشت معاوضه کند.

مشاهده کامل

سلام. آیا کارکردن در مزرعه انگور به عنوان کارگر که راه در آمد دیگر ندارد در کشورهای اروپایی که انگورهایش ممکن است برای تهیه شراب استفاده شود اشکال دارد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر احتمال دهد که برای فروش و یا استفاده حلال دیگر هم از انگور استفاده می شود و یا شراب برای کفاری تهیه می شود که نوشیدن آن را حلال میدانند مانعی ندارد.

مشاهده کامل

بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و ادب فردی بعد از بررسی تشخیص میدهد که ارزش سهام شرکتی در بورس ایران پایینتر از قیمت واقعی آن است ، لذا نسبت به خرید آن اقدام می کند با این نیت که با رسیدن این سهام به قیمت واقعی خود آنرا بفروشد و از محل فروش آن سود کند . آیا این شکل خرید سهام شرکت برای شیعیان مجاز است ؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : خرید اینگونه سهام اشکال شرعی ندارد.

مشاهده کامل

با سلام دوستی دارم که کارش خرید و فروش گاو گوسفند زنده است و بعضی مواقع گاو وگوسفند را بطور نسیه به مبلغ بیشتری در قبال دریافت چک میفروشد هنگامی که به پول نقد نیاز دارد چکها را به من به مبلغ کمتری میفروشد ایا دریافت این چکها به مبلغ کمتر حلال هست یا حرام

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر فروشنده چک با رضایت خود مبلغی را کم کند مانعی ندارد و صحیح است

مشاهده کامل

سلام. بنده خانمی خانه دار هستم. جهت کمک به معاش خانواده، با یک فروشگاه لباس قرارداد بسته ام که برای آنها مشتری ببرم. آنها هم در ازاء هر مشتری که من بدون واسطه با آنها معرفی می کنم، ۴درصد از سود بدست امده از خرید ان مشتری را به بنده می دهند. و در ازاء هر مشتری که با واسطه (مشتریهایی که توسط من به آنها معرفی شده است، ) به آنها معرفی بشود، حتی اگر توسط واسطه دهم یا بیشتر هم باشد، آنها ۳در صد از سود بدست آمده از خرید آن مشتری را با رضایت خود به بنده می دهند. توضیح اینکه بنده یک مشتری رامعرفی من کنم و آن مشتری، مشتری دیگری را و آن مشتری دیگر، مشتری دریگری را و همینطور هر قدر که جلو برود، صاحب مغازه ۳درصد از خرید واسطه ها را با رضایت خود به بنده می دهد. حکم درامد بنده چیست؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : پولی که شما بایت معرفی مشتری اول میگیرید حلال است ولی پولی که بایت خرید مشتریهای بعدی که با واسطه معرفی شده اند و شما در معرفی آنها نقشی نداشته اید دریافت میکنید شرعا جایز نیست.

مشاهده کامل

با سلام و عرض ادب فراوان لطفا در خصوص خرید و فروش ارزهای دیجیتال که هم اکنون در سطح بین الملل بسیار رایج بوده (حدود ۱۲ سال) و همچنین صرافی های داخلی ایرانی ارزهای دیجیتال نیز امکان و خرید و فروش آن را بصورت آنلاین فراهم نموده و واسطه به خریداران و فروشندگان می شود و فقط در هر معامله مبلغی به عنوان کارمزد دریافت می نمایند ( مثل کارگزاریهای بورس) اشکال شرعی دارد. شما مستحضر هستید که این نوع ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارد و لی کاربردهای فراوان در خصوص مبادلات سریع داده ها و اطلاعات در سطح بین الملل ایفا می کند. و در آینده نزدیک نقش بسیار مهی در معاملات و جابجایی تراکنش ها بخصوص در بانک ها خواهد داشت لطفا در صورت نیاز به توضیح بیشتر در این خصوص به صرافی های ارزهای دیجیتال مراجعه فرمایید به امید سلامتی و توفیق روز افزون حضرتعالی

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : چنانچه اینگونه ارزها توسط حکومت در ایران و یا حکومتهای دیگر در سطوح بین المللی مورد پذیرش قرار گرفته باشد به گونه ای که از غل و غش و فریب و اضرار عمومی به اموال مردم و جهل مصون باشد و در مواقع خاص

مشاهده کامل

سلام. طرفین در عقد بیع ضمن تعیین دقیق ثمن، توافق نمودند ثمن کالا در مدت یکماه تسویه شود و چنانچه خریدار در مدت مذکور ثمن را پرداخت نماید، روزانه درصدی بعنوان خسارت تأخیر تأدیه بپردازد؛ آیا شرط مزبور صحیح و مشروع می باشد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : این شرط باطل است و اگر در زمان معین ثمن کالا پرداخت نشود فروشنده حق فسخ را دارد و میتواند بعد از فسخ معامله اول مجددا معامله جدیدی با قیمت جدید با خریدار انجام دهد.

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن