درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

سلام علیکم؛ گفته می شود بسم الله هر سوره مختص آن سوره می باشد. فردی به قصد قرائت سوره قدر در نماز بسم الله می گوید بعد منصرف شده می خواهد سوره توحید را بخواند آیا باید دوباره بسم الله بگوید یا بسم الله قبلی که به نیت سوره قدر گفته بود کفایت می کند؟ التماس دعا

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : باید دوباره بسم الله را به نیت سوره توحید بخواند.

مشاهده کامل

محضرحضرت ایت الله العظمی علوی گرگانی مدظله العالی سلام علیکم . احترام باستحضار میرساند شرکتی فعال در زمینه اقتصادی و ابخیزداری تقاضای سرمایه پذیری کرده بدینصورت که از سرمایه گذاران سکه واقعی میگیرد وطی یک زمان شش یا یکساله به انها همان سکه را به اضافه سود عملیات از این سرمایه گذاری را پرداخت وتسویه میکند برای مثال تعداد ۵۰ سکه طلا دریافت و بعد از یکسال تعداد یکصد وبیست سکه طلا پرداخت میکند واصل سرمایه و درصدی از سود حاصله را تضمین یا صلح مینماید ایا این روش سرمایه گذاری ودریافت سود شرعا مجاز میباشد یا خیر// والسلام

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر در قالب این قرارداد شرط شود که هر مقدار سود که حاصل شد محاسبه به قیمت روز سکه شود و عامل، سکه تحویل مالک دهد مانعی ندارد ولی اگر عامل ( شرکت سرمایه گذار) مکلف به پرداخت آن مقدار سکه اضافه بر اصل

مشاهده کامل

محضر مبارک مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (مد ظله العالی) در کتب فقهی* راجع به بیع نقد و نسیه چنین آمده است: « لو‏‎ ‎‏اشترط البائع فی بیعه علی المشتری أن یبیعه منه بعد شرائه ، أو شرط المشتری‏‎ ‎‏علی البائع أن یشتریه منه ، لم یصحّ….» با توجه به مضمون این مساله که در کتب فقهی متعدد از جانب فقهای عظام مطرح شده است سئوالاتی پیرامون این مساله در بازارهای مالی مطرح شده است لطفا به مسائل زیر پاسخ فرمایید: ۱. آیا حکم عدم صحت بیع نسیه ای که بیع دوم در آن شرط شده است، اختصاص به بیع شخصی (عین معین) دارد یا در بیع کلی هم جاری است؟ ۲. آیا حکم عدم صحت، اختصاص به اندراج بیع نقد و نسیه در یکدیگر دارد یا چنانچه هر دو عقد، نقد یا هر دو نسیه باشد نیز محکوم به عدم صحت است؟ ۳. آیا حکم عدم صحت، اختصاص به اندراج دو عقد بیع در یکدیگر دارد یا چنانچه عقود دیگر مانند اجاره در ضمن عقد بیع شرط شود نیز محکوم به عدم صحت است؟ (مثلا شخصی خانه ای را می فروشد به شرطی که خریدار همان خانه را به او اجاره دهد.) ۴. چنانچه مشتری شرط کند که تا مدت معینی حق دارد کالای خریداری شده را به بایع بفروشد و بایع در صورت اعمال حق توسط مشتری، ملزم به خرید باشد حکم عقد چیست؟  

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ اختصاص به بیع عین معین دارد. ۲_این حکم کلی است و شامل موردی که هر دو نقد و یا نسیه باشد و یا یکی نقد و دیگری نسیه باشد می شود مگر به قصد فرار از ربا باشد و قصد جدی در آن

مشاهده کامل

بسمه تعالی عرض و سلام و ادب و احترام به محضر بیت رفیع مرجعیت همانگونه که مستحضر هستید، مسئله ورشکستگی بانکی از جمله بحران های اقتصادی ایران اسلامی است که در سالهای اخیر مشکلات بزرگی را برای کشور ایجاد کرده است. در راستای بررسی این مسئله، سوالات زیر به محضر آن بیت رفیع تقدیم میگردند: ۱) آیا میتوان در صورت ورشکستگی بانک، اندازه سپرده های «پس انداز و جاری» را که ماهیت قرض دارند یا اندازه سپرده های «مدت دار» را که ماهیت وکالت دارند قهرا کاهش دارد؟ (کاهش قهری دین در صورت ورشکستگی) ۲) آیا میتوان در صورت ورشکستگی بانک، اندازه سپرده های «پس انداز و جاری» را که ماهیت قرض دارند یا اندازه سپرده های «مدت دار» را که ماهیت وکالت دارند قهرا به سهام بانکی تبدیل کرد و درواقع دائنین را به مالکان بانکی تبدیل کرد؟ (تبدیل قهری دین در صورت ورشکستگی) ۳) آیا میتوان با استفاده از ابزار «شرط ضمن عقد» در سپرده های «مدت دار» که ماهیت وکالت دارند یا سپرده های «پس انداز و جاری» که ماهیت قرض دارد ،کاهش قهری تعهد بانک در قبال این سپرده گذاران در صورت ورشکستگی بانک را شرط کرد؟ ۴) آیا میتوان با استفاده از ابزار «شرط ضمن عقد» در سپرده های «پس انداز و جاری» را که ماهیت قرض دارند یا سپرده های «مدت دار» را که ماهیت وکالت دارند، تبدیل قهری دین به سهام بانکی در صورت ورشکستگی را شرط کرد؟  

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ کاهش قهری دیون بانک به سپرده گذاران در صورت ورشکستگی صحیح نیست. ۲_ بدون توافق با صاحبان سپرده نمیتوان این تبدیل دین به سهام بانکی را انجام داد. ۳- شرط کاهش قهری دین صحیح نیست و باطل است لکن میتوان شرط کرد که

مشاهده کامل

با سلام چنانچه فردی منزلی را که از مستثنیات دین محسوب میشود را به علت مسائل فنی و به جهت بازسازی تخریب کند و قصد احیاء منزل جدید را داشته باشد، آیا ملک تخریب شده فعلی کماکان مشمول مستثنیات دین میباشد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر تخریب منزل به قصد بازسازی آن و سکونت فرد باشد جزو مستثنیات دین است.

مشاهده کامل

محضرمبارک مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دام ظله العالی امروزه صندوق های قرض الحسنه ای بین فامیل، همسایه ها، کارمندان، اصناف مختلف ایجاد میشود و افراد هفتگی، ماهانه و یا … مبلغی را پرداخت میکنند و مسول صندوق به صورت قرعه کشی به یکی از اعضا پول جمع شده را به عنوان قرض پرداخت میکند؛ سوالاتی در این خصوص مطرح است لطفا پاسخ اینها را بفرمایید. ۱- اصل این نوع وام دادن به یکدیگر در صورتی چیز اضافه ای به غیر از آنچه خود فرد پرداخت کرده دریافت نکند چه حکمی دارد؟ ۲- در صورتی که شرط شود کسانی که قرعه به نام آنها می افتد و قرض را دریافت میکنند باید مبلغی به عنوان کارمزد و اجرت بابت حق الزحمه فردی که مسولیت کارهای صندوق را به عهده دارد بپردازد حکم آن چیست و در صورتی که اشکال دارد راهکار شرعی برای دریافت آن هست؟ ۳- اگر شرط شود مسول صندوق اولین شخصی باشد که وام را دریافت میکند چه حکمی دارد؟ ۴- اگر شرط شود به صورت پلکانی کسانی که زودتر نامشان در قرعه کشی انتخاب میشود و قرض را دریافت میکنند بیشتر از کسانی که دیرتر قرض دریافت میکنند بپردازند این شرط چه حکمی دارد؟(تا جبران تورم نسبت به افرادی که دیرتر وام دریافت میکنند بشود چون ممکن است فردی یکسال بعد وام را دریافت کند) ۵- آیا به مبالغی که فرد پرداخت میکند تا نوبت او شود و وام دریافت کند سرسال خمسی، خمس تعلق میگیرد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ اگر وام در قالب قرض الحسنه باشد و مبلغی به عنوان سود دریافت نشود مانعی ندارد و اصل وام نیز به ملکیت افرادی که ان را پرداخته اند بر می گردد. ۲_ اگر حقیقتا کارمزد باشد و مسئول صندوق بابت اداره این صندوقها

مشاهده کامل

محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی دام ظله العالی سلام علیکم خرید و فروش اسکناس نو و پول های خرد که جهت استفاده برخی مشاغل نیاز است و همچنین در دادن عیدی و … استفاده میشود و مبلغی بیشتر از خود اسکناس دریافت میشود چه حکمی دارد ؟ از خداوند طول به همراه سلامتی را برایتان خواستگارم

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر دارای غرض عقلایی باشد مانعی ندارد مثلا فردی اسکناس نو را در مقابل اسکناس کهنه به مبلغی بیشتر بخرد و یا پول خرد را به مبلغی بیشتر با پول درشت معاوضه کند.

مشاهده کامل

سلام. آیا کارکردن در مزرعه انگور به عنوان کارگر که راه در آمد دیگر ندارد در کشورهای اروپایی که انگورهایش ممکن است برای تهیه شراب استفاده شود اشکال دارد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر احتمال دهد که برای فروش و یا استفاده حلال دیگر هم از انگور استفاده می شود و یا شراب برای کفاری تهیه می شود که نوشیدن آن را حلال میدانند مانعی ندارد.

مشاهده کامل

سلام و عرض ادب، از نظر جنابعالی نماز جمعه از نماز ظهر کفایت میکند؟ یعنی مقلیدن شما می‌توانند نماز جمعه شرکت کرده و نماز جمعه را بجای نماز ظهر به جا بیاورند؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : نماز جمعه کفایت از نماز ظهر نمیکند ولی میتوانید نماز جمعه را بخوانید و سپس نماز طهر را هم بخوانید و اگر امام جماعت شخصا نماز ظهر را بخواند میتوانید برای نماز عصر به او اقتدا کنید.

مشاهده کامل

سلام علیکم؛ سؤالی در مورد نماز استیجاری دارم: ۱. در مواردی که انجام نماز مشروط است، اجیری که نماز را مطابق با آن شرط انجام نداد، تکلیفش چیست؟ ۲. اگر اجیر خاصی تعیین شود و وی ابتدا بپذیرد، ولی بعدا نتواند نماز را انجام دهد، چنانچه به موجر دسترسی نداشته نباشد، تکلیفش چیست؟ آیا می‌تواند با آن مال، فرد دیگری را اجیر کند تا به جای میت نماز بگذارد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ اگر شرط الزامی بر عهده اجیر بوده است باید به آن شرط عمل شود و مجدد نماز همراه با شرط خوانده شود. ۲_ باید فرد دیگری را اجیر کند تا نمازها را به طور صحیح و شرعی به جا آورد

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن