آيا دادن خمس واجب فورى است يا خير؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: پس از سر رسيدن سال خمسى بايد فوراً خمس را بدهد، مگر از حاكم شرع اجازه بگيرد و تأخير بياندازد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: پس از سر رسيدن سال خمسى بايد فوراً خمس را بدهد، مگر از حاكم شرع اجازه بگيرد و تأخير بياندازد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: با فرض مذكور، منكر ضرورى دين نيست و حكم كافر را ندارد امّا اگر به نحوى سخن مىگويد كه بازگشت آن به انكار اين سهم باشد، مرتدّ است و حكم كافر را دارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: بلى خمس تعلّق مىگيرد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: قرض دادن وجوهات محلّ اشكال است، مگر خود مجتهد قائل به جواز آن باشد، به جهت ضرورتى كه مشاهده مىكند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: مال حلال مخلوط به حرام به وسیله تخميس پاك مىشود و سپس در صورتى كه از مؤونه سال اضافه بيايد، بايد خمس آن را به عنوان سود مكاسب پرداخت نمايد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: خرج¬هائى كه در طىّ سال در زندگى لازم است اعمّ از لباس و غذا و هداياى لازمه و مسكن مصداق مؤونه است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در مثل پول كه از نقود است نوعاً ماليّت آن ملاك است نه شخص آن وجه، پس، دادن پول ديگر غير عين آن پول اشكال ندارد، گرچه احتياط در دادن عين آن پول است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشكال ندارد، مگر نهى شده باشد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: بهتر آن است كه نظرِ دهنده خمس تأمين گردد امّا اگر جهت مصرف هر دو مرجع يك مورد باشد، خمس دهنده برئ الذمه می شود .
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر اهل علم باشد و در بحث خمس، مجتهد متجزّی باشد نمی تواند در آنچه اجتهاد کرده از کسی دیگری تقلید کند البتّه لازم به ذکر است که باید اجتهاد او مورد تأیید فقهاء قرار گیرد.