سلام علیکم . در شرایط مجتهد متجزی آمده دلایل احکام را در یک باب خاص بداند . طبیعتا سایر شروط اجتهاد را هم مثل علم به اصول فقه و قواعد فقه و کمی صرف و نحو باید داشته باشد. پرسش اینست که آیا علم او به دلایل احکام باید از حفظ باشد؟ چون به سادگی میتواند از کتب فقهی استدلالی علم به ادله پیدا کند . و دوم اینکه اگر به باب معاملات مسلط باشد ، قضاوت او در همین باب معاملات صحیح است؟
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :
لازم نیست اجتهاد احکام از حفظ باشد چرا که قوه استنباط ملکه خاصی است که توان کشف حکم را ایجاد میکند و صرف نگاه به برخی مطالب موجب ایجاد این قابلیت نیست بلکه علم به نحوه رفع تزاحم و تعارض و اصول عملیه و لفظیه و تقدم اهم بر مهم و آشنایی به مبانی رجال و غیره لازم است.