محضر مبارک حضرت آیت‌الله العظمی علوی گرگانی(دام ظله العالی) سلام علیکم احتراما خواهشمند است نظر مبارک خود را در مسئله زیر به صورت ممهور مرقوم فرمایید. تقاضای استفتا در خصوص معنی “مرتبه” در عبارت “با تعدد مصداق در مرتبه هر که متصف به علم و عدالت شرعیه است مقدم است ” در وقفنامه ذیل را دارم. آیا منظور از “مرتبه” با توجه به جمله قبل آن در وقفنامه ذیل،طبقه نسلی تا واقف می باشد؟ تقاضای استفتا در این خصوص دارم. متن وقفنامه در خصوص تولیت: در ترجیح و تولیت وقف مزبور را جهت خود قرار داد مادام حیا و بعد حیوته بولد ارجمند خود و هو عالی شان رفیع مکان عزت و سعادت نشان سلالة الاعزة والاعيان آقا محمدرضا و بعد به مؤمن صالح که صلاحیت تمشیت و نسق موقوفات مزبوره و انجام مهام مصارف مذکوره داشته باشد و اولاد واقف مکرم مقدم است بر اجنبی ماتوالدو او تناسلو و اولاد پسری ایشان مقدم است بر اولاد دختری و ذکور مقدم است بر اناث حتی ذکور دختری بر اناث پسری و “با تعدد مصداق در مرتبه هر که متصف به علم و عدالت شرعیه است مقدم است و با تعارض وصفین مذکورین متصف به علم تقدم دارد” و با تساوی در اوصاف جميعاً بموجب القرعه لكل امر مشکل در حضور حاکم شرع شرعی قرعه زده به نام هر که برآید تا سه سال او متولی است و پس از سه سال اگر اشکال باز برقرار باشد بدستور مذکور اعاده قرعه نمایند و هکذا الی ان اختلف أوصافهم و تعین احدهم بما به التعین و در صورت عدم اتصاف اولاد بعدالت شرعیه حکام شرع شريف او من يقوم مقامهم عادلی را ضم به متولی نمایند که مراقب و معین او باشد و در انجام مهام مقرره. با تشکر میلاد ربانی

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

مراد از تعدد در مرتبه آن است که اگر اولاد ذکور دختری در یک مرتبه نسلی باشند و متعدد هم باشند جهت تولیت باید به کسی که از لحاظ وصف علم و عدالت شرعیه مقدم است تولیت داده شود.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن