سلام علیکم. در شهادت شرعیه باید شاهد علم و قطع داشته باشد و از روی شک مقبول نیست . از این افتراق استفاده میشود از روی ظن هم مورد قبول نیست. از طرفی ، ممکن است شاهد بر اساس اماره تصرف شهادت بدهد که فلانی مالک است. آیا چنین شهادتی اعتبار دارد؟ از طرفی هم چنانچه مرحوم آخوند هم فرموده امارات نمیتوانند قائم مقام قطع موضوعی شوند چون اماره نقش آیینه ای دارد و آنچه در قطع موضوعی استقلال دارد خود قطع است نه اماره ای که بر آن دلالت میکند

باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :

شهادت بر اساس امارات ظنیه حجیت ندارد ولی اگر اجتماع امارات مختلف موجب علم و اطمینان به موضوع شود شهادت بر اساس آن شرعا صحیح است.

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن