درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

سلام علیکم؛ سؤالی در مورد نماز استیجاری دارم: ۱. در مواردی که انجام نماز مشروط است، اجیری که نماز را مطابق با آن شرط انجام نداد، تکلیفش چیست؟ ۲. اگر اجیر خاصی تعیین شود و وی ابتدا بپذیرد، ولی بعدا نتواند نماز را انجام دهد، چنانچه به موجر دسترسی نداشته نباشد، تکلیفش چیست؟ آیا می‌تواند با آن مال، فرد دیگری را اجیر کند تا به جای میت نماز بگذارد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ اگر شرط الزامی بر عهده اجیر بوده است باید به آن شرط عمل شود و مجدد نماز همراه با شرط خوانده شود. ۲_ باید فرد دیگری را اجیر کند تا نمازها را به طور صحیح و شرعی به جا آورد

مشاهده کامل

با نام خدا ضمن سلام؛ در صورت امکان به این پرسش¬ها پاسخ دهید: ۱ـ اگر مسلمان سبب جنایت بر ذمّی، مسیحی، یهودی یا غیر کتابی شود، دیه نفس و دیه عضو نسبت به آنان چگونه محاسبه می¬شود؟ آیا قواعد فقه اسلامی درباره آنان جاری است؟ در غیر این صورت زیان وارد شده به آنان چگونه جبران می¬شود؟ ۲ـ در معاهدات بین المللی که دولت اسلامی در آنان عضویت دارد، آیا دیگر دولت¬های عضو «معاهد» (به معنای مصطلح فقهی) محسوب می¬شوند؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ دیه نفس کافر ذمی خواه یهودی یا مسیحی یا مجوسی باشد هشتصد درهم شرعی است و دیه زن کافره ذمیه نصف دیه مرد کافر ذمی است و دیه اعضای آنها به نسبت دیه آن عصو به نفس مسلمان محاسبه شده و از هشتصد

مشاهده کامل

عرض سلام و ادب خدمت مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی حفظه‌الله‌ و دامت‌برکاته؛ ۱- همانطور که مستحضرید؛ عمل هفتم، هشتم و نُهم حَجّ باعث حلال شدن بوی خوش بر مُحرم است ولیکن امور زناشویی همچنان بر مُحْرِم حرام است تا کامل کردن اعمال حج؛ و فاصله انداختن بین این سه عمل(طواف حج، نماز طواف حج و سعی)، با اعمال دَهُم و یازدهم(طواف نساء و نمازش) اشکالی ندارد. بنده نیز بین آنها دو روزی فاصله انداختم و در اثناء این فاصله (خدا مرا ببخشاید.) با خودم مُلاعبه داشتم. حال تکلیف چیست؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اگر مطمئن هستید که منی خارج شده است یعنی ملاعبه شما همراه با خروج منی بوده است حج شما صحیح است ولی بنابر احتیاط واجب باید یک کفاره شتر بدهید یعنی باید یک شتر را ذبح کنید و گوشت آن را بین فقرا تقسیم

مشاهده کامل

آیا کسی از حادثه ای که اتفاق افتاده فیلم بگیرد و به فردی که در آن حادثه حضور نداشته باشد ان فیلم را نشان دهد و سپس از آن فرد بخواهد که بر اساس فیلم در دادگاه شهادت دهد ایا ان فرد میتواند براساس فیلم در دادگاه حاضر شده و شهادت بدهد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : شهادت بر اساس فیلم گرفته شده توسط دیگری پذیرفته نیست و شرعی نمی باشد.

مشاهده کامل

اگر عمرو زید را بکشد و شخص ثالثی بدون اجازه ورثه و ولی دم، عمرو (قاتل) را بکشد آیا ثالث قصاص میشود؟ و صاحب حق قصاص نسبت به ثالث چه کسی است خانواده مقتول(زید) یا خانواده زید(قاتل)؟ آیا در فرض مذکور، آن شخص ثالث، باید سهم دیه‌ای به وراث و ولی دم مقتول را بدهد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : اولیای قاتل حق قصاص فرد ثالث را دارند و چنانچه اولیای مقتول خواهان قصاص بوده باشند حق دریافت دیه از فرد ثالث را ندارند.

مشاهده کامل

در مغازه گردونه شانس گذاشته‌ایم . شرکت کننده پول می دهد و گردونه را می‌چرخاند و به صورت شانسی جنسی را برنده می‌شود؛ مثل خودکار یا دفتر و گاهی هم جوایز باارزشی را کسب می‌کند میخواستم حکم شرعی این خرید و فروش را بدانم. با تشکر.

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : دریافت پول برای چرخاندن گردونه که شانسی برنده شود حرام است و صدق خرید و فروش نمیکند.

مشاهده کامل

محضر مرجع عالی قدرحضرت آیت الله علوی گرگانی سلام علیکم پدراینجانب در روستا برای نگهداری دام واحشام خود محل هایی را دراطراف روستا بعنوان زاغه یا کنده در دل زمین حفاری نموده بوده ودرمقابل این کنده ها نیز زمین‌هایی وجود دارد که در آنها گوسفندان را جمع آوری وکارهای مربوط به دام ها از جمله دوشیدن شیر وعلوفه وآب دادن استفاده می‌شده که در عرف روستا بعنوان محل جمع آوری دام وامورات آنها وحتی نگهداری مایحتاج احشام بوده است لذا باتوجه به توضیحات آیا این قبیل امور جز احیا مین محسوب می‌گردد؟؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : چنانچه سالها از این مکان برای انجام امور دام و احشام استفاده میکرده است صدق احیای موات میکند.

مشاهده کامل

بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و ادب فردی بعد از بررسی تشخیص میدهد که ارزش سهام شرکتی در بورس ایران پایینتر از قیمت واقعی آن است ، لذا نسبت به خرید آن اقدام می کند با این نیت که با رسیدن این سهام به قیمت واقعی خود آنرا بفروشد و از محل فروش آن سود کند . آیا این شکل خرید سهام شرکت برای شیعیان مجاز است ؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : خرید اینگونه سهام اشکال شرعی ندارد.

مشاهده کامل

بسمه تعالی ۱- لاک زدن یا ناخن مصنوعی چسباندن بر روی دست، در غیر ضرورت و به قصد زیبایی یا آرایش ، با علم به اینکه امکان برداشت آن در اوقات نماز امکان پذیر نبوده یا مشقت آور است ، جایز است ؟ ۲-  اگر در هنگام نماز امکان برداشتن آن نباشد و وضو و غسل را به صورت جبیره بگیرد ، آیا واجب است در اولین فرصت ، برای نمازهای بعدی درصدد برطرف نمودن آن باشد ، یا اینکه میتوان سالها بدون ضرورت ناخن مصنوعی بکار برد و به طور معمول وضو به قصد جبیره گرفت؟ و آیا این کار گناه محسوب میشود یا خیر؟ ۳- در هر صورت اگر ضرورت یا مشقت را در خصوص وضو بپذیریم ، آیا در هنگام حضور در اجتماع یا خرید یا حضور در محل کار که نامحرم حضور دارد آیا پوشیدن دستکش واجب است ؟ و اگر این کار برای هر روز مشقت داشته باشد ، میتوان با لاک یا ناخن مصنوعی در برابر نامحرم حاضر شد؟ راه حل آن چیست؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما : ۱_ لاک زدن و کاشت ناخن مصنوعی ایجاد مانع عمدی برای وضو و غسل است لذا جایز نمی باشد. ۲_ اگر صرفا برای زیبایی کاشت ناخن صورت گیرد و بتواند آن را بردارد یعنی برداشتن آن موجب ایجاد عسر و حرج و ضرر برای

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن