اميدوارم كه مسئله مصالحه شرعيّه را نسبت به كسانى كه خمس بر ذمّه آنها هست برايم کاملاً واضح كنيد چرا كه من از طلاّب علوم دينى هستم و بعضى موارد براى من مشتبه شده است چرا كه بعضى برادران دينى دوست دارند كه با آنها مصالحه شود تا ذمّه آنها برىّ شود حال دوست دارم كه اين مسئله را با مثال برايم واضح كنيد مخصوصاً كه بعضى از برادران در اين شهر مؤونه زندگى آنها به قدر كفاف است يا بالفعل يا بالقوه، ولى از سال¬هاى پيش حقوق خمسى بر گردن آنها هست راه مصالحه با آنها چگونه است؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: مصالحه شرعيّه به حسب موارد فرق مىكند و لذا هر چه كه به آن قطعاً خمس تعلّق بگيرد تصالح در آن جايز نيست امّا اگر در موردى شكّ كرد كه آيا خمس به آن تعلّق گرفته يا نه، مىتوان مصالحه كرد و امّا مقدار صلح به حسب افراد از جهت قدرت پرداخت مالى و عدم آن فرق مىكند و امّا اموالى كه در زندگى استفاده مىشود، معمولاً از سود كسب همان سال است و لذا به آن خمس تعلّق نمىگيرد و در صورت شكّ هم بهتر است كه با صاحب مال مصالحه شود به مقدار كمتر از خمس.