سلام علیکم درباره مسئله وصی قراردادن صغیر باتفاق کبیر ، به مشکلی برخوردم. اگر صغیر پیش از بلوغ بمیرد، به عبارت صاحب جواهر کبیر مستقلا عمل میکند بنا بر استصحاب . زیرا اگر صغیر به بلوغ میرسید با او شریک میشد و حالا که نرسیده همان حق سابقش استصحاب میشود. درباره اصل شراکت صغیر و کبیر بعد بلوغ ، دلیلی پیدا نکردم ولی ظاهرا اختلافی بین فقهای عظام نیست. گرچه اگر گفته شود کبیر درواقع وصی صغیر است تا بلوغ او ، قابل بحث خواهد بود. اما درباره استصحاب کبیر، وحدت متعلق ندارد . حالت یقینی ،استقلال کبیر بانضمام صغیر است تا بلوغ او و حالا مشکوک ، فقط استقلال کبیر . عرفا این دو تفاوت دارند. به هر حال فتوای حضرتعالی چیست؟
باسمه تعالی
پاسخ استفتاء شما :
فتوای آن مرجع فقید نیز در این مسئله با فتوای صاحب جواهر رحمه الله یکسان است چرا که در اصل وصایت کبیر شکی نیست لکن شک در این است که این وصایت مستقل است یا بالشراکة و چون صعیر از دنیا رفته است پس استصحاب کلی وصایت می شود یعنی مورد از موارد استصحاب کلی است نه فرد خاص و در این زمینه وحدت موضوع وجود دارد و اگر بخواهیم اثبات استقلال وصایت کنیم استصحاب دارای اشکال خواهد بود لکن ما اثر را بر نفس وصایت کلی مترتب میکنیم و استصحاب جاری می شود.