درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

شخصى مدرسه علميّه بنا نهاده و از سهم امام و كمك¬هاى مردمى زمين خريده آيا مى‏تواند محلّ دفن خود را مدرسه علميّه قرار دهد، البته زمين مدرسه وقفى نيست؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورتى كه از اموال خود براى ساختن اين مدرسه مقدارى صرف نموده كه شرعاً در زمينى كه از اموال خود تهيّه شده مى‏خواهد دفن گردد، اشكال ندارد امّا در صورتى كه خواسته باشد در زمينى كه از اموال ديگران تهيّه شده و يا مدرسه

مشاهده کامل

مقدارى گوشت و يا غدّه بر اثر عمل جراحى از بدن شخصى جدا مى‏كنند و اين مقدار گوشت و غدّه‏ها در شيشه‏اى كه الكل دارد نگهدارى مى‏شود سپس بعد از چند روز و يا چند ماه اين شخص فوت مى‏كند تكليف اين مختصر گوشت و غدّه كه در ايّام حيات از او جدا كرده‏اند چيست؟ و آيا بايد آن را غسل داد و با جسد دفن كرد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: دفن آن با بدن واجب نيست گرچه مستحبّ است كه دفن شود و غسل لازم ندارد.

مشاهده کامل

اگر كسى بمیرد و او را حنوط نكنند آيا مى‏توان او را نبش قبر كرد و حنوط كرد و آيا مثل نماز كه بعد از حنوط انجام مى‏شود بايد دوباره تكرار شود يا خير؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورتى كه بدن متلاشى نشده و هتك حرمت نمى‏شود، نبش قبر كنند و حنوط نمايند و لازم نيست نماز را تكرار نمايند.

مشاهده کامل

نظر به اينكه امواتى كه در قبرستان وادى‏السلام قم مدفون گرديده‏اند در زمان دفن زمين قبر به اولياى اموات فروخته نشده است و فقط وجهى كه گرفته شده است به عنوان حقّ‏الدفن گرفته شده حال بعد از سى و چند سال آيا مى‏توان قبور را باز كرد و كسانى ديگر را در آن دفن كرد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر يقين داشته باشند كه بدن پوسيده است و يا اينكه قبل از رسيدن به لحد، قبر بسازند و صاحب قبر مراجعه كننده‏اى نداشته باشد اشكال ندارد.

مشاهده کامل

مادر و پدرم در سال ۱۳۱۵ با یکدیگر ازدواج کردند. بعد از مدتی از هم طلاق گرفتند و مادر من با مردی دیگر ازدواج کرد. سپس من را به مادر بزرگ دادند تا بزرگ کند. سالها گذشت و من به سنّ ازدواج رسیدم و با مردی ازدواج کردم. چند سال بعد مشارالیه نیز فوت کرد و بعد از فوت وی متوجّه شدم او همان پدر اصلی اینجانب بوده است. این در حالی است که این ازدواج بین پدر و فرزند، بدون علم و اطّلاع طرفین صورت گرفته و از حوادث نادر و تلخ روزگار می باشد. الان اینجانب تنها وارث از طبقه اوّل آن مرحوم می باشم و میلیاردها تومان از آن مرحوم به عنوان ما ترک به جا مانده است ولی قادر به ارائه هیچ دلیل و بیّنه ای نمی باشم و تنها دلیل و بیّنه جهت اثبات نسب، آزمایش پزشکی دی اِن اِی می باشد که با توجّه به فوت پدر، نیاز به نبش قبر ایشان است. آیا نبش قبر جهت نمونه برداری و انجام آزمایش دی اِن اِی و اثبات موضوع جایز است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: با وصف مذکور، نبش قبر اشکال ندارد.

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن