درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

شخصی میان محلّ سکونت خود که وطنش نمی باشد با محلّ شغل خود، هفته ای سه یا چهار روز، رفت و آمد می کند؛ نماز و روزه او چه حکمی دارد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: سکونت در محلّ اگر بیش از دو سال باشد به نظر ما حکم وطن را دارد؛ لذا اگر شغل او سفر باشد یا عملا در هفته دو بار رفت و آمد دارد نمازهای او کامل است و حکم سفر از وطن را دارد. همچنین اگر

مشاهده کامل

فرق بین «مَن شُغلُه السّفر» و «مَن شُغلُه فی السّفر» چیست و آیا احکام آنها باهم متفاوت است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: «من شغله السّفر» کسی است که سفر، شغل او است مثل رانندگان اتوبوس و کامیون و «من شغله فی السّفر» کسی است که شغلش مثلاً تجارت است ولی برای تجارت باید سفر کند، و تفاوت آنها در احکام این است که کسی که «شغله السفر»

مشاهده کامل

ملوانی که کارش صید ماهی است گاهی اوقات جهت صید ماهی ۲۰ روز به دریا سفر می کند و این سفر، یکسره طول کشیده و در این مدّت، مشغول صید ماهی در دریا می باشد. آیا این ۲۰ روز، حکم توقّف بیش از ده روز را دارد تا سفر بعد از آن شکسته شود یا خیر؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر در سفر دریایی در چند نقطه ماندگار است به این معنا که ابتدا به مکانی رفته و یک یا چند روز توقف دارد و ماهی میگیرد و سپس به مکان دیگر می رود و توقف دارد عملا هر توقفی یک سفر محسوب شده و

مشاهده کامل

بنده راننده هستم و مسافران برون شهری را جابجا می کنم لکن به جهت بالا بودن سنّ، هفته ای یک بار اینکار را انجام می دهم. آیا نمازهای من، مواقعی که مثلاً مسافرین را از تهران که شهر خودم است به قم می آورم در قم تمام است یا شکسته؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر حرفه و کار شما عرفاً رانندگی است، نماز شما تمام است.

مشاهده کامل

فردی که شغلش سفر است گاهی اوقات می خواهد با خانواده به همانجایی که شغل او پیمودن تا آنجاست مسافرت برود آیا نمازهای او تمام است یا شکسته؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: جواب: نمازهای آنها شکسته است مگر اینکه اتومبیل خود را کرایه دهد و در ضمن آن، خانواده خود را هم به مسافرت ببرد، یا عملا کثیر السفر هم شده باشد.

مشاهده کامل

بنده طلبه هستم. وطن اصلی ام تهران است و الان مدّتی است که به شهر قم آمده ام. معمولاً در هفته، سه یا چهار روز قم هستم و بقیّه روزهای هفته در تهران، حکم نمازهایم در قم را بیان فرمایید؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: با فرض مذکور، نمازهای شما شکسته است و اگر بخواهید نمازتان تمام باشد باید در دو هفته اوّل، هر هفته دو بار به قم سفر کنید و برگردید و بعد از آن، اگر هفته¬ای یک بار هم بروید نمازتان تمام است و این حکم تا

مشاهده کامل

چنانچه کارمند، کارگر، دانشجو و یا طلبه ای بخواهد در غیر وطن خود، در شهری به مدّت ۹ ماه سکونت داشته باشد و هر روز و یا بیشتر ایّام هفته برای کار تا هشت فرسخی محل سکونت، برود و برگردد، وضعیّت نماز و روزه اش در محل کار، بین راه و خصوصاً در محل سکونت چگونه است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر سکونت آنها در آنجا ۹ ماه است حکم مسافر را دارند و آن مکان حکم وطن را ندارد لذا بواسطه تعداد مسافرتها از شهری که وطن نیست و یا حکم وطن ندارد از مسافر بودن خارج نمی گردند.

مشاهده کامل

سربازی در مدّت دو سال سربازی خود، هر روز به حد مسافت شرعی رفت و آمد می کند. حکم نماز و روزه او چگونه است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در فرض مذکور که هر روز به حد مسافت شرعی رفت و آمد می کند در هفته اول نماز او شکسته است و روزه نمی تواند بگیرد بعد از آن نماز او تمام و روزه را هم باید بگیرد.

مشاهده کامل

دانش آموزان، دانشجویان، معلّمان، سربازان و کارمندانی که به جهت تحصیل، سربازی یا شغل و کار خود هفته ای یک روز یا بیشتر به مسافت شرعی (۴۵ کیلومتر) سفر می کنند، حکم نماز و روزه آنها چیست؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر شغل آنها در سفر نباشد (همانند دانشجویان و سربازان) و هر هفته یک مرتّبه مسافرت می کنند باید نماز را شکسته بخوانند و روزه نمی توانند بگیرند، مگر اینکه ابتدا دو هفته و هر هفته لااقل دو مرتبه سفر کنند تا مصداق کثیر السّفر

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن