شخصى ملك موقوفهاى را اجاره مىكند سپس بخشى از زمين¬هاى موات حريم آن را احياء مىكند، آيا مستأجر مىتواند مالك آنها شود؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: با احياء زمين مواتى كه وقف نيست مستأجر، مالك آن مىگردد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: با احياء زمين مواتى كه وقف نيست مستأجر، مالك آن مىگردد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: وقف پایان می پذیرد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: الف: اعراض موقوف علیهم موجب بطلان وقف نمی شود بلکه مورد وقف باید در اختیار حاکم شرع قرار گیرد. ب: فرقی در این زمینه و حکم آن نیست. ج: مال موقوفه باید در اختیار حاکم شرع قرار گیرد تا در مصارف شرعی هزینه شود
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر ملک اشخاص معیّن باشد، حدّ جاری می شود، ولی اگر فکّ ملک باشد حدّ جاری نمی شود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر محرز شود که این زمینهای وقفی بدون وجه شرعی تصرف یا غصب شده است، وقف باطل است و اگر مالکین زمین معین هستند باید به آنها داده شود، و الا باید در اختیار حاکم شرع و مجتهد جامع الشرایط قرار گیرد، اما اگر افراد
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: ۱-سلاطین حق ندارند اموال عمومی را وقف نمایند و این وقف باطل است مگر با اذن و اجازه فقیه جامع الشرایط باشد. ۲-اختیار چنین کاری را دارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: ۱- مراد آن است که تمام افرادی که طلبه هستند خواه اولاد خود واقف باشند یا داماد او و یا اولاد پسری و دختری باشند در کنار هم حق استفاده از درآمد وقف را دارند ۲-شامل دامادهای پسری و دختری نمی شود. ۳-شامل این افراد
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشكال ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: آيه هفتم سوره نساء بنابر قولى درباره مذهب اهل جاهليّت است در اين كه عملاً دختران را از ارث اموال محروم مىكردند كه اسلام اين عمل را ردّ كرده و براى دختر هم سهمى تعيين كرده است ولذا آيه ربطى به وقف بر اولاد ذكور
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر شياع موجب علم يا اطمينان عقلائى باشد صحّت ترتيب اثر بر آن بعيد نيست ولى در شهرت ظنی بايد طريق احتياط قضيه را اختيار كرد مثلاً در وقف، راه احتياط، مترتّب ساختن آثار آن است.