آیا رعایت ترتیب بین کفّاره روزه (در صورتی که می خواهد روزه را به عنوان کفّاره قرار دهد) و قضای آن لازم است و در صورت لزوم، کدام یک مقدّم است؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: رعایت ترتیب لازم نیست.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: رعایت ترتیب لازم نیست.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اجرت را نمی توان از خود کفّاره برداشت.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: علاوه بر قضای روزه ها، باید برای روزه ای که با استمناء باطل کرده کفّاره جمع، و برای روزه های دیگر که با باقیماندن بر جنابت باطل کرده کفّاره عمد بدهد. مگر جاهل قاصر بوده باشد یعنی امکان یادگیری مسئله برای او وجود نداشته است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: قضا دارد و اگر امکان پرسش وجود داشته و عمدا بی توجهی کرده است، باید کفاره عمد بدهد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر عمداً باشد روزه باطل است و کفّاره عمد دارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: باید به هر مقدار که میتواند روزه ها را قضا کند و نمازها را بخواند و اگر عمدا روزه را نگرفته است، به مقداری که توان دارد کفاره عمد بپردازد حتی اگر به صورت اقساطی و در چند مرحله باشد و اگر اصلا تمکن پرداخت
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: کفّاره غیر عمد بر او واجب است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورت تأخیر در انجام قضا تا ماه رمضان سال بعد باید علاوه بر قضای آن به ازای هر روز یک کفّاره غیر عمد بپردازد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: باید قضای روزه ها را بگیرد و برای هر روز یک کفّاره غیر عمد هم بپردازد و در صورت تأخیر در انجام قضا تا ماه رمضان سال بعد به ازای هر روز یک کفّاره دیگر هم برای تأخیر بپردازد و نباید عمداً روزه ها را
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: کفّاره بر خود زن واجب است.