درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

شخصی می داند و یقین دارد که در فلان مسجد، از میان سه نفر که مورد اطمینان او هستند حتماً یکی از آنها امامت جماعت را به عهده می گیرد آیا لازم است جهت اقتدا کردن، معین کند کدام یک از آنها امام جماعت است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: همین که به امام حاضر اقتداء کند کفایت می کند و تعیین ضرورت ندارد.

مشاهده کامل

اگر مأموم در بين نماز يقين پيدا كرد امامى كه به او اقتدا كرده عادل نيست، آيا مى‏تواند نمازش را به جماعت بخواند، يا اين كه نمازش باطل است و بايد اعاده كند يا هر جا فهميد، نمازش را تبديل به فرادى نمايد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: هر جا كه فهميد امام جماعت عادل نيست، قصد فرادى نمايد و ادامه نماز را خودش بخواند و احتياط مستحبّ آن است كه نماز را اعاده كند.

مشاهده کامل

آيا اقتدا به ائمه جماعاتى كه انسان آن¬ها را نمى‏شناسد و حتّى نسبت به مأمومين آشنايى ندارد، جايز است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اقتدا بايد به امام جماعتى باشد كه يا خود، عدالت او را احراز كند يا به واسطه اشخاصى كه مورد وثوق هستند، تائيد شده باشد (و لو عملاً ) به اين نحو كه دیگران به او اقتدا كرده باشند.

مشاهده کامل

آيا عدالت كه يكى از شرايط امام جماعت است شرط تعبّدى است يا شرط صحّت نماز؟ حال اگر كسى يقين به عدم عدالت امام جماعت داشت و اقتدا كرد، آيا نمازش باطل است ولزوم اعاده دارد، يا فقط معصيت نموده است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: عدالت شرط صحّت جماعت است و اقتدا كردن به امامى كه مى‏داند عادل نيست صحیح نیست و نماز باطل است.

مشاهده کامل

اگر امام جماعتى احتمال مى‏دهد يا شكّ دارد يا گمان دارد و يا يقين دارد كه جنب است حال بعللى براى عدّه‏اى نماز جماعت خواند، در صورت بطلان نماز خود و ديگران تكليف چيست؟ و در صورت وجوب اطّلاع به آنها اگر همه مردند آيا خود اين امام جماعت نمازهاى آن افراد را بخواند، كافى است يا خير؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر مأمومین علم به بطلان نماز امام ندارند، نماز آنها حتّى در صورت يقين امام به بطلان نماز خود صحيح است و امام جماعت بايد نماز خود را قضا كند و در صورت يقين به جنابت، گناهكار است و نبايد خود را در معرض امامت

مشاهده کامل

يكى از شرايط امامت جماعت حلال زاده بودن است شخصى غير اهل علم سال¬ها امامت جماعت كرده بعد فهميده كه شرط فوق را ندارد چند سئوال مطرح مى‏شود: الف–نمازهاى گذشته او كه با جماعت خوانده، هم چنين نمازهاى افرادى كه به او اقتدا كرده‏اند، چه صورت دارد؟ ب–آيا نمازهاى خودش و ديگران قضا دارد يا خير؟ ج–آيا بر اين شخص واجب است اعلان كند كه، شرط مذكور را ندارد؟ د–اگر مأمومين خودشان اقتدا كنند، چه صورت دارد؟ ح: در مسئله امامت جماعت، آيا در حلال زاده نبودن، زنا با وطى شبهه و وطى در حال حيض و وطى در حال عدّه و غير اين موارد كه حلّيت شرعى ندارد، فرق دارد؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: الف: تا زمانى كه علم به حرام زاده بودن نداشته است، نمازهاى خودش و تمامى اقتدا كنندگان صحيح است و جماعت حساب شده است ب: قضا ندارد ج: اعلان واجب نيست ولى خود را در معرض قرار ندهد. د: اگر مأمومين به اعتقاد خودشان اقتدا

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن