آيا بر زنى كه كفّاره شصت روز، روزه واجب است و سى روز آن را متوالياً مىگيرد آنگاه عادت مىشود، چنانچه بعد از پاكى اقدام به گرفتن روزه كند، توالى حاصل شده يا خير؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: عذر شرعى باعث از بين رفتن توالى نمىشود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: عذر شرعى باعث از بين رفتن توالى نمىشود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: مقدارى را كه يقين دارد، بايد پرداخت نمايد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: چنانچه بعد از زوال با حرام روزه خود را باطل کند، خواه روزه ماه رمضان باشد یا قضای روزه ماه رمضان یا روزه نذر معین باشد، كفّاره جمع واجب است و اگر روزه كفّاره را تا سال آينده نگرفت، مجدّداً بر او كفّاره لازم نمىشود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر از اوّل به اين صورت براى كفّاره نيّت كند، اشكال ندارد و الاّ از كفّاره كفايت نمىكند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: ساقط است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نذر مقدّم است و با فرض سئوال توالى به هم نمىخورد و بعد از اداء نذر، كفّاره را ادامه بدهد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورتى كه جاهل مقصّر باشد، يعنى مىتوانسته سئوال كند و نكرده است به احتياط واجب كفّاره عمد لازم است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: روزه باطل مىشود و لو انزال منى نشده باشد و در اين صورت قضا لازم است و كفّاره جمع هم واجب مىشود على الاحوط.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: ترتيب لازم نيست.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر روزهدار اطمينان دارد كه منى از او خارج نمىشود و اتّفاقاً بيرون آيد، قضا ندارد گرچه بنابر احتياط مستحبّ قضاى روزه آن روز را بگيرد، ولى اگر اطمينان ندارد و به نامحرم يا منظره مهيّج نگاه كند و منى خارج شود، بايد روزه را