کسی که حساب سال ندارد و خمس نمی پردازد آیا شرعاً می تواند فقط مقداری از اموال را مخمّس کرده و با آن به حج برود؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: حج او اشکال ندارد ولی نسبت به باقی اموال ضامن است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: حج او اشکال ندارد ولی نسبت به باقی اموال ضامن است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: باید آن اموالی که یقیناً خمس به آن تعلّق گرفته، محاسبه گردد و اموالی که مشکوک است مصالحه شود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در اینگونه موارد لازم است با حاکم شرع مصالحه شود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورتى كه پول باقيمانده را براى اداى قرض خود پرداخت نمىکنید، بايد خمس آن را بپردازيد ولی اگر به مجرد دریافت پول بابت بدهی می پردازد و نیّت میکند که چنین عمل نماید خمس ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: آنچه كه از عبارات فقهاء به دست مىآيد مراد از لِكلِّ رِبْح سنْ تَخصّه همان درآمدهاى مختلف است لذا كسى كه هم زراعت دارد و هم تجارت، میتواند براى هر كدام سال مخصوصى معيّن کند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر بدهكارى او در مقابل همين پولى است كه طلبكار است و به محض دريافت، جهت اداء دين صرف مىكند و سال هم بر آن نگذشته، خمس ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: چون غالبا خمس بر ذمه فرد تعلق می گیرد لذا حکم به بطلان نماز مشکل است ولی باید اموال موجود خود را مخمس کند و نسبت به سابق با حاکم شرع مصالحه کند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشكال ندارد اما اگر بخواهند سال خمسی را تأخیر بیندازند باید در سال اول ابتداء در سال خمسی سابق و سپس در سال خمسی فعلی خمس را محاسبه کرده و از سال دوم یکسان شود مثلاً اگر سال خمسی را از فروردین به اردیبهشت تغییر
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: بايد اموالى كه خمس به آن تعلّق مىگيرد، معيّن شود و سال خمسى براى آن تعيين گردد، هر آنچه كه سال خمسى بر آن گذشت و از مؤونه اضافه آمد، خمس دارد ولو آنكه مثلاً يك قندان قند باشد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشكال ندارد ولى در بسيارى از موارد مثل اخراج مؤونه و سود و زيان مشكل پيدا مىكند كه اگر اين كار را انجام ندهد بهتر است ولى اگر مثلاً دو منبع درآمد داشته باشد و هر كدام از نظر هزينه و ديگر مسائل جدا باشند،