اگر امام جماعت سهواً به جای جهر، اخفات و یا بالعکس بخواند آیا مأموم می تواند از ذکر «الله اکبر» یا «الحمدالله» و غیره در جهت متذکّر کردن امام استفاده کند؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشکال ندارد و باید به قصد ذکر آن را بگوید.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشکال ندارد و باید به قصد ذکر آن را بگوید.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در مواردی که مأموم وظیفه دارد سکوت کند مثل نمازهای جهریه در حالتی که صدای امام جماعت را بشنود اگر عمداً حمد و سوره بخواند، نماز باطل است همچنین اگر جاهل مقصر باشد، ولی اگر سهواً باشد و یا جاهل قاصر باشد، نماز صحیح است
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر افرادی که در صف اوّل هستند آماده برای گفتن تکبیره الاحرام باشند، دیگران می توانند تکبیره الاحرام بگویند.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نماز جماعت باطل است و فرقی بین صورت عمد و سهو نیست؛ البتّه می تواند نیّت فرادی کند و همان نماز را تمام کند یا اینکه عدول به نافله کند و آن را تمام کرده و مجدّداً به جماعت تکبیر بگوید و اگر با نیّت
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر امام استماع کرده باشد، مجزی و کافی است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نماز صحیح است مگر اینکه فاصله طبقه دوّم به حدّی باشد که از حدّ عرفی بیشتر باشد و همچنین باید مراقب بود تا افرادی که در طبقه دوّم هستند بتوانند جماعت طبقه اوّل را ببینند و الّا نماز باطل است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نماز جماعت صحیح است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر فاصله زیادتر از حدّ مجاز باشد نماز به جماعت جایز نیست.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر بعد از تمام شدن نماز بلا فاصله دوباره به نماز اقتدا کنند، اشکال پیدا نمی شود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر بعد از نماز متوجّه شده باشند، نماز آنها صحیح است ولی اگر در بین نماز بفهمند که اتّصال برقرار نیست باید در صورت امکان اتّصال را برقرار کنند و الّا نیّت فرادا نمایند.