شخصی سهمین مبارکین را تصرّف کرده و طبق آنچه فقهای اسلام مصرف می کنند به مصرف رسانیده است آیا این شخص بریء الذّمّه شده است؟
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر با اجازه فقیه و مجتهد باشد، اشکال ندارد و الّا تصرّف حرام است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر با اجازه فقیه و مجتهد باشد، اشکال ندارد و الّا تصرّف حرام است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: سهم امام علیه السلام باید به دست مجتهد برسد و سهم سادات باید به فقیر سیّد برسد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورتی که بداند آن مجتهد و مجتهدی که از او تقلید می کند سهم امام علیه السلام را به یک صورت مصرف می کنند، می خمس را به مجتهد دیگر پرداخت نمود گرچه اذن شخصی بگیرد بهتر است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: مصرف خمس با نظر مجتهد جامع الشرایط در این امور جزو موارد بسیار خوب و دارای اولویت است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: سهم امام علیه السلام از مناصب امام است و هر آنچه صلاح بداند انجام می دهد و لذا اگر صلاح بداند به فقیر هم می تواند بدهد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اشکال ندارد.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در مورد مصرف خمس باید از حاکم شرع ( مجتهد جامع الشرایط ) اجازه گرفته شود و در وقف هم باید در موردی که وقف شده است مصرف شود و اگر در مطلق خیرات باشد میتوان برای این امور صرف نمود و مصرف صدقات و
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: تمامی احکام را دارد الّا ارث و لذا خمس دادن به او اشکال ندارد گرچه بهتر است در خمس هم احتیاط شود و در صورت استیصال به او داده شود.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر به ظاهر مسلمان فقیر باشد دادن خمس و زکات به اینگونه افراد بلامانع است.
باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: به کسانی که تجاهر به گناه و فسق دارند، مخصوصاً گناهان کبیره ای مثل شراب خواری، خمس و زکات داده نشود.