درختواره استفتائات

بازکردن همه | بستن همه

لیست استفتائات

اينجانب تمام اموال منقول و غير منقول خودم را به شوهرم مصالحه شرعى نموده‏ام و همچنين شوهرم تمام اموال منقول و غير منقول خودش را به من مصالحه شرعى كرده است به تائيد شهود كتباً و شفاهاً، حال با توجّه به نداشتن فرزند و فوت والدين، برادران شوهر مرحومم بعد از فوت او ادّعاى ارث دارند لطفاحكم شرعى را بيان فرمائيد:

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: نظر به آنكه صلح بين الاثنين انجام گرفته در صورتى كه صلح زن تاريخش مقدّم بر صلح مرد باشد و زن اوّل اموالش را به مرد صلح نمود و بعد مرد اموالش را به زن صلح كرده، نسبت به اعيان تا زمان صلح و نسبت

مشاهده کامل

اگر پدرى تمام يا قسمتى از اموالش را در مقابل ده سير نبات به يكى از فرزندانش صلح نمايد و ضمن عقد صلح امور زير را شرط نمايد كه: مادام الحيات حقّ فسخ صلح را داشته باشد و حقّ فسخ با صلح كننده باشد و قابل انتقال به ورثه نباشد. منافع مورد صلح در زمان حيات مصالِح متعلّق به وى بوده و در اين مدّت متصالح حقّ تصرّف در مورد صلح را نداشته باشد. متصالح تا سى سال حقّ انجام هيچگونه معامله‏اى در موضوع صلح جز اجاره كوتاه مدّت را نداشته باشد، آيا چنين عقدى صحيح است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اين عقد صلح كه واقع شده با تمامى شروط صحيح است.

مشاهده کامل

با توجه به اینکه در ضمن عقد صلح بر اسقاط حق مصالحه کنندگان می توانند شروطی برای خویش قرار دهند: الف: در صورتی که شرطی در ضمن صلح قرار گرفته است شرط بر فرد ثالثی باشد که او باید فعلی را ترک و یا انجام دهد، برای مثال مصالحه می کنیم بر اسقاط حقوق مالی خویش به شرط اینکه خانواده مدیون، در فلان مکان زندگی کند یا برادر مدیون باید فلان کار خاص را مثل رنگ زدن خانه ای را انجام دهد، آیا این شروط بر فرد ثالث لازم الوفاء است؟ ب: در صورتی که شرطی که در ضمن صلح قرار گرفته است شرط حرام باشد برای مثال مصالحه می کنیم بر اسقاط حقوق مالی خویش به شرط اینکه عملی را انجام دهید که موجب اذیت و آزار مؤمنین می گردد که عملی حرام است. در صورت بطلان شرط آیا عقد مصالحه بر اسقاط حق نیز صحیح نخواهد بود یا فقط شرط باطل است؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: شرط بر فرد ثالث لازم الوفاء نیست. لکن در صورت قبول و انجام دادن شرط توسط ثالث، شرط صحیح است و اگر انجام ندهد، خیار تخلف شرط دارد. ب: شرط باطل است اما اصل عقد باطل نیست مگر رضایت به اصل صلح منوط به این

مشاهده کامل

پدری مبادرت به صلح یک باب آپارتمان به پسر خود می کند و در متن سند مقرر می شود: متصالح حق فروش و انتقال و واگذاری مورد صلح را از تاریخ امضاء به مدت بیست سال از خود سلب و ساقط نمود. حال پدر فوت نموده و پسر در سن ۵۷ سالگی است و عرفاً این شرط به جهت حفظ همجواری و همسایگی پدر و پسر بوده و منصرف از بعد فوت بوده است آیا با فوت پدر شرط سلب حق انتقال مورد صلح منفسخ شده است یا خیر؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: اگر شرط مذکور به گونه ای بیان شده است که یقین دارید غرض از این شرط، صرفا حفظ همجواری و موارد مذکور در سؤال بوده و هدف دیگری از این شرط نبوده مثلاً در گفتگوهای قبل از صلح چنین مطلبی تصریح شده و اختلافی نباشد،

مشاهده کامل

مُصالِح قراردادی را در قالب صلح منعقد نموده که این صلح از نوع صلح معوض می باشد و متصالحین عوض مال الصلح را تسلیم ننموده و به تعهدات مندرج در صلح نامه نیز عمل ننموده و از آن تاریخ(یعنی در زمان انعقاد قرارداد صلح در قالب بیع) زمان نسبتا طولانی گذشته، و همچنین اعلام مراتب فسخ قرارداد بموجب اظهارنامه رسمی توسط مصالح در همان زمان اعلام به متصالحین گردیده است. لطفاً نظر مبارک در رابطه با حق فسخ را بیان بفرمایید؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: در صورتی که صلح معوض بوده و عوض تسلیم نشده است، صلح محقق نشده است و در صورتیکه محقق هم شده باشد، چون خلاف شرط عمل شده است حق فسخ برای مصالح وجود داشته و با فرض فسخ که تصریح شده این صلحنامه اعتباری ندارد.

مشاهده کامل

شوهرم در زمان حیات و تحت قالب صلح، ملکی را به فرزندان ذکور خود مصالحه و ضمن عقد، شرط نموده است: الف: منافع مورد مصالحه مادام الحیات مصالح، متعلّق به خودش بوده و حق استیفاء رایگان منافع و واگذاری آن به غیر به هر مدّت و مبلغ و شرط، به نفع خود را دارا باشد. ب: مصالح، مادام الحیات حق فسخ صلح نامه را با ردّ مال الصلح به صورت یک جانبه دارا باشد. حال: ۱-در صورتی که به قراین و امارات ثابت باشد که متعاملین قصد صلح نداشته و مقصود واقعی و پنهانی آنان «وصیّت به ثلث» بوده است، چنین معامله ای صحیح می باشد؟ ۲-در فرض صلح بودن عقد (اعم از اینکه مبتنی بر تسامح باشد یا نه)، آیا عدم تعیین مدّت در اشتراط خیار، مخلّ صحّت عقد می باشد؟ ۳-آیا سلب مالکیّت منافع برای مدّت موهوم به ترتیب فوق، موجب جهل طرفین به عوضین و در نتیجه غرری بودن آن نمی شود؟

باسمه تعالی پاسخ استفتاء شما: ۱- عقد صلح به قوّت خود باقی است مگر آنکه یقین حاصل شود که قصد صلح نداشته است. ۲-مخلّ به عقد نمی باشد. ۳-در مصالحه، اینگونه جهل، خللی ایجاد نمی کند.

مشاهده کامل
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن